De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is in 2020 een eigen lokale coronacampagne gestart: Booodacheese. Een campagne die ervoor moet zorgen dat mensen zich - met een glimlach - (weer) bewust worden van de coronaregels.
Jaartal
2020Gemeente
Zowel landelijk als lokaal was te merken dat de communicatie rond corona vanuit de overheid niet meer aansloeg/gelezen werd. Daarom startte de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de Booodacheese campagne, om de verschillende basisregels voor corona op een andere en meer creatieve en positieve manier onder de aandacht brengen.
Campagne
De campagne draait om 2 Obelix-achtige figuren in combinatie met kaas: net als de Galliƫrs gaat Bodegraven-Reeuwijk de strijd aan tegen het coronavirus en de kaas geeft de campagne een lokaal tintje omdat Bodegraven de opslagplaats is van de grootste hoeveelheid Goudse kaas. 'Booodah cheese' als naam van de campagne is een knipoog naar hoe de Engelsen Goudse kaas uitspreken (Gooo-dah cheese).
(Illustratie: Sylvester - Star Reklame)
Onderdelen van de campagne waren onder andere een video-challenge voor jongeren tussen de 15-24 jaar (#booodahcheesechallenge), raamposters en 'kazen-mondkapjes'.
Resultaat
De inwoners van de gemeente zijn positief over de gekozen insteek van de campagne. Het heeft bijgedragen aan meer bewustwording van de coronamaatregelen onder de inwoners , maar ook aan het naleven daarvan. In het bijzonder als het om de mondkapjes gaat. Er is een run op de 'kazenmondkapjes' die onderdeel van de campagne zijn - ook buiten de gemeentegrenzen.
Deze campagne laat zien dat een totaal andere creatieve en positief geladen insteek enorm kan bijdragen aan een nieuwe impuls als het om bewustwording gaat. En mooie bijkomstigheid: de campagne is ook nog met beperkt budget en middelen ingezet.
Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de GemeenteDelers.
Gerelateerde links
Contactgegevens
Naam
Team communicatie
Telefoon
(0172) 522 522