Iedereen die gedupeerde ouders en kinderen begeleidt, loopt soms tegen spreekwoordelijke muren aan. Zeker als er bij deze gezinnen multiproblematiek speelt en je met veel verschillende instanties te maken hebt. In de gemeenten Altena en Maasdriel namen ze daarom contact op met het Maatwerkloket van PMM. In gesprek met Marianne Weusten, consulent brede ondersteuning toeslagenaffaire bij beide gemeenten.
Jaartal
2024Gemeente
“Het maakt niet uit voor welke gemeente je werkt: binnen de toeslagenaffaire heb je regelmatig te maken met casussen waar je gewoon niet uitkomt”, vertelt Marianne.
“Ik kreeg vorig jaar bij het Schuldinfo Jaarcongres een goede tip. Als je voor een erg ingewikkelde casus met verschillende instanties te maken hebt, dan kun je hiervoor contact opnemen met het Maatwerkloket van Professionals voor Maatwerk Multiproblematiek (PMM). Dit is een landelijk samenwerkingsverband van ministeries (o.a. SZW, OCW en FIN toeslagen), uitvoeringsorganisaties als Belastingdienst, DUO en UWV én gemeenten.”
Hoe werkt het?
Professionals van gemeenten en uitvoeringsorganisaties kunnen altijd contact opnemen met het Maatwerkloket van PMM over een casus waar al langer geprobeerd wordt om een doorbraak te realiseren. Marianne legt uit: “Samen met iemand van het Maatwerkloket kun je de casus doornemen en dan krijg je bijvoorbeeld een advies met doorverwijzing naar de maatwerkfunctionaris van de betreffende instantie. Deze maatwerkfunctionaris kijkt dan samen met jou naar een oplossing.” Ze vervolgt: “Binnen de hersteloperatie heb je vaker dit soort complexe casussen. Het is fijn dat er zo’n route is naar het Maatwerkloket. Het is zeker geen garantie dat het altijd helemaal opgelost wordt, maar ze helpen je wel verder.”
Wajong-uitkering niet ontvangen
“Ik had bijvoorbeeld een casus van een gedupeerde moeder met een gehandicapte zoon. Er waren problemen met de opstart van de Wajong-uitkering. De zoon is eind december 2018 gestopt met zijn school en had daarmee recht op deze uitkering, maar ontving steeds niets. De uitschrijving van school bleek niet te zijn ontvangen door het UWV. In die tijd gold nog de regel dat er geen Wajong werd verstrekt zolang de jongere op school zat. De moeder heeft destijds het UWV hierover benaderd en de gevraagde uitschrijving van de school nog een keer gestuurd. Moeder heeft verder geen contact meer gezocht met het UWV. Ze had tegelijkertijd ook problemen met de Belastingdienst en ze meldde zich aan als gedupeerde ouder.”
UWV
Plotseling ontving de zoon in september 2020 zijn eerste Wajong-uitkering, maar niet met terugwerkende kracht. Marianne: “Omdat ik de moeder vaak spreek over de brede ondersteuning heb ik contact gezocht met het Maatwerkloket. Zij hebben me doorverwezen naar de maatwerkfunctionaris van het UWV. Deze heeft dossieronderzoek laten doen en alle betrokkenen binnen het UWV bij elkaar geroepen. In dit overleg heb ik namens de moeder een toelichting kunnen geven op de openstaande vragen in het dossier. Ter plekke werd geconcludeerd dat er waarschijnlijk voor de afwijzing voor toekenning met terugwerkende kracht een verkeerde grondslag is gebruikt. Inmiddels was ook de wet veranderd en hadden jongeren met een handicap die op school zaten wél recht op de Wajong-uitkering. De zoon heeft daardoor nog 1,5 jaar Wajong teruggekregen.”
Marianne heeft nu weer contact openomen met het Maatwerkloket om te kijken hoe ze ervoor kan zorgen dat dat deze inkomsten veilig blijven. “Zo fijn om dan weer met hen te sparren: gewoon over hoe het nu verder gaat.” Marianne is er blij mee: “Het geld dat de zoon nu krijgt door de terugbetaling van de Wajong, kunnen ze gebruiken om schulden mee af te lossen die moeder eerder is aangegaan door het niet krijgen van de Wajong-uitkering.”
Verschil met IPW?
Marianne lacht: “Ik gebruik ook de route naar IPW. Het verschilt per casus. Via het Maatwerkloket zit je direct met de instantie zelf aan tafel. Dus in de beschreven casus wist ik dat het om het UWV ging, waarbij een rechtstreeks contact prettig was. IPW zet ik ook in als er meer een ‘out of the box’-oplossing nodig is. Ook met hen heb ik fijne contacten.”
Voordeel gemeenten
“Bij deze casus lag het probleem echt bij het UWV en ik zocht daar een ingang. Via de maatwerkfunctionaris ontdekte ik dat het UWV zelf ook cliëntondersteuners had. Ook die heb ik inmiddels bij een andere casus ingezet”, vertelt Marianne. Ze merkt dat het werken met ingewikkelde casussen haar echt wat leert: “Iedere casus brengt me iets voor in mijn eigen toolkit voor passende oplossingen. Het blijft maatwerk en uitproberen: soms sta je gewoon bij het verkeerde loket. Het belangrijkste is dat je kunt sparren, om erachter te komen wat een goede ingang is.” Ze deelt nog een laatste tip: “Zorg voor een goede voorbereiding en denk na over wat je uit het gesprek met het Maatwerkloket wilt halen. Dan is het voor hen ook gemakkelijker om je goed te helpen.”