Nieuw-West is een stadsdeel waar meer dan 70% van de leerlingen met vergelijkbare uitdagingen te maken heeft. Kinderen zoals Aylin groeien op in armoede, in één-oudergezinnen, of met ouders die de taal en het onderwijssysteem niet kennen. Zonder aanvullende steun is het bijna onmogelijk om hun dromen te verwezenlijken.
Jaartal
2025Afzender
Nationaal Programma Samen Nieuw-West, SaaamGemeente
Aylin is een dromer. Als 15-jarige leerling op een Progresso-school in Amsterdam Nieuw-West heeft ze een helder doel voor ogen: studeren in Amerika. Voor haar voelt dat als "naar de zon reizen" - een kans om een wereld vol mogelijkheden te ontdekken. Maar in de realiteit van Aylin's leven lijkt die zon vaak onbereikbaar ver weg.
Aylin groeit op in een liefdevol gezin. Haar ouders zijn vluchtelingen, harde werkers met grote dromen voor hun kinderen. Maar ze spreken nauwelijks Nederlands, zijn analfabeet en kennen de weg in het ingewikkelde Nederlandse onderwijssysteem niet. Zonder hulp zou Aylin's droom blijven steken in de werkelijkheid van haar thuissituatie, waar de middelen en het netwerk ontbreken om haar vleugels uit te slaan.
Gelukkig staat Aylin er niet alleen voor. Op haar school ziet men haar potentieel en haar drive, en begrijpt men wat nodig is om die te ondersteunen. Extra Engelse taallessen na schooltijd helpen haar om voorbereid te zijn op een studie in het buitenland. Een mentor, afkomstig uit dezelfde buurt en inmiddels succesvol in zijn carrière, begeleidt haar bij het aanvragen van een uitwisselingsprogramma. Tegelijkertijd worden Aylin's ouders betrokken via initiatieven zoals de BuurtMavo, waar ze Nederlandse lessen kunnen volgen en beter leren begrijpen hoe ze hun dochter kunnen steunen.
De hulp gaat verder dan alleen onderwijs. De school is een veilige plek waar Aylin niet alleen leert, maar ook groeit. Hier wordt gewerkt vanuit de overtuiging dat gelijke kansen niet alleen een recht zijn, maar een fundament voor een rechtvaardige samenleving. Het kansenbeleid van de Progresso-scholen compenseert voor wat thuis of in de buurt ontbreekt.
Dankzij dit beleid heeft Aylin toegang tot een rijk scala aan mogelijkheden, van taallessen tot netwerkbijeenkomsten en zelfs culturele uitstapjes. Maar er is meer nodig om structureel verschil te maken. Succesvol kansenbeleid ontstaat door samenwerkingen met de gemeente en andere partners. Subsidies vanuit programma's zoals School en Omgeving maken een mentorprogramma mogelijk, terwijl de BuurtMavo zorgt voor empowerment van ouders en de buurt.
Belangrijk is de steun van de partners en medewerkers van het Nationaal Programma Samen Nieuw-West, Saaam en de ambtenaren van zowel de gemeente Amsterdam als het stadsdeel Nieuw-West. Door hen kan er meer bereikt worden dan ooit tevoren. Het is fijn dat de ambtenaren verder kijken dan hun eigen domeinen, meedenken en adviseren, dit helpt ze daadwerkelijk vooruit en geeft energie. Deze innovatieve aanpak, waarbij out-of-the-box gedacht wordt, stelt ze in staat om dromen zoals die van Aylin om te zetten in haalbare doelen. Op deze manier wordt het systeemdenken doorbroken en laten overheidsmedewerkers zien dat zij echt het verschil maken.
Bijvoorbeeld bij het project van de kantinemoeders, waarin moeders van leerlingen op weg geholpen worden naar duurzame banen. De ambtenaren combineren kennis van beleid met een praktische, ondernemende houding om oplossingen te vinden die verder gaan dan standaardprocedures en die nodig zijn om het project te laten slagen.
Deze vorm van betrokkenheid geeft ze de ruimte om écht het verschil te maken voor leerlingen zoals Aylin en hun families. De samenleving als geheel laat hiermee zien wat er mogelijk is als er samen verantwoordelijkheid genomen wordt en wordt er voluit ingezet op gelijke kansen.
Aylin's verhaal laat zien hoe belangrijk deze inspanningen zijn. Zonder de extra ondersteuning en liefdevolle begeleiding zou haar droom van een studie in Amerika een verre fantasie blijven. Nu is die droom een stap dichterbij, niet alleen door haar eigen doorzettingsvermogen, maar door een school die meer doet dan alleen lesgeven.
Haar verhaal is een inspiratie. Het bewijst dat waar je wieg staat niet je toekomst hoeft te bepalen, zolang er scholen en gemeenschappen zijn die het verschil durven maken. Voor Aylin is de zon nu binnen handbereik, en met haar de vele andere leerlingen van Nieuw-West. Want echte kansen creëren vraagt moed, visie en liefde - precies wat het kansenbeleid van Progresso belichaamt.
Achter het succes van leerlingen zoals Aylin staan de docenten en overige medewerkers van de Progresso-scholen. Zij zijn het hart van het kansenbeleid. Het zijn mensen die elke dag de extra mijl gaan, omdat ze geloven in de potentie van elk kind, ongeacht de omstandigheden waarin het opgroeit. Ze werken niet alleen als docent, mentor of begeleider, maar ook als inspirator en bruggenbouwer tussen school en thuis. Het is hun toewijding, hun overtuiging dat onderwijs meer kan zijn dan een diploma, die dit beleid tot leven brengt. Ook het bestuur ondersteunt deze missie met volle overtuiging. Samen vormen zij een team dat niet alleen verschil maakt voor leerlingen, maar ook laat zien wat het betekent om een echt verschil te willen maken in de samenleving.
Deze inzet heeft mijn respect en mijn diepste waardering.
Judith van Biemen, bestuurder Progresso