Met De Luistertafel wil de gemeente bereiken dat iedereen zich gehoord, gezien én begrepen voelt. In de praktijk krijgen inwoners soms geen antwoord op hun vraag. Of gebeurt het dat er op complexe vragen geen helder antwoord komt. Dan krijgen inwoners het gevoel dat ze vastlopen bij de gemeente. Voor die inwoners biedt de gemeente een laagdrempelige oplossing. Iedereen kan zich melden voor een gesprek aan De Luistertafel. 
Op een veilige, fysieke plek kunnen ze hun verhaal kwijt in een omgeving die vertrouwd aanvoelt, als een huiskamer. Liever een online of telefonisch gesprek? Dat kan ook. Er wordt met aandacht geluisterd naar hun beleving en perspectief: mensgericht en integraal. De gemeente zorgt dat collega’s die inhoudelijk een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing aanwezig zijn bij het gesprek. Een facilitator begeleidt het gesprek, zorgt dat iedereen gehoord wordt en emoties beheersbaar blijven. Zo samen om tafel, levert nieuwe inzichten en andere oplossingen op.

Jaartal

2025

Gemeente

Succesvol 

De Luistertafel verbindt de systeemwereld met de werkelijke leefwereld. Met maatwerk. Het persoonlijke, laagdrempelige contact helpt bij beter luisteren en het opvangen van non-verbale signalen. Het draagt bij aan betere bewustwording van nut en noodzaak om vragen in één keer goed te beantwoorden. Succesfactoren zijn: 
• Beter verplaatsen in de situatie (verbinding). 
• Blijven leren en verbeteren, door te houden wat er werkt, en te laten wat niet werkt 
• Integraal samenwerken, de vraag is het uitgangspunt. Niet de organisatiestructuur. 
• De geleerde lessen delen uit gesprekken en gevonden oplossingen 
De gemeente heeft 29 aanvragen ontvangen. 24 van inwoners, 5 van collega’s. Melders zijn tevreden over het proces, hoewel het niet altijd het gewenste antwoord opleverde. 

De Luistertafel heeft voor de gemeenteraad ook grote meerwaarde: zij kunnen inwoners naar één centrale plek verwijzen waar ze geholpen worden als ze vastlopen met hun vraag.

Waardevol 

De mensgerichte aanpak van De Luistertafel biedt een werkwijze die bijdraagt aan beter wederzijds begrip en vertrouwen. In de samenleving leeft het gevoel dat er te weinig aandacht is voor het verhaal van inwoners, wanneer ze contact hebben met de overheid. Precies dat, pakt De Luistertafel aan. Oplossingsgericht, met empathie voor de situatie. 
Via de lokale krant en op onze website wordt verteld hoe mensen zich kunnen aanmelden. De Luistertafel is gebruiksvriendelijk, transparant en inclusief. Het werkproces is zichtbaar voor inwoners en omschreven in begrijpelijke, digitaal toegankelijke illustraties en animatie. 

Aanmeldingen vanuit de organisatie waren bij de start niet voorzien, maar blijken van toegevoegde waarde te zijn voor collega's. Collega’s vinden het soms moeilijk om gesprekken te voeren met inwoners. De Luistertafel helpt hen, hier beter in te worden.

Duurzaam 

De Luistertafel is een plek voor iedereen, ongeacht aard, achtergrond of religie. De plek is huiselijk en toegankelijk. Op de begane grond ingericht, zodat het makkelijk bereikbaar is. We vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de gemeente. Geen vraag blijft onbeantwoord. Er wordt heldere taal gebruikt aan De Luistertafel en als het nodig is wordt er een tolk geregeld. Daarom kan iedereen een vraag stellen aan De Luistertafel. 

De Luistertafel draagt bij aan betere bewustwording van de kracht van Luisteren. Alleen al door de zichtbaarheid en de aanwezigheid van de ruimte in het gemeentehuis. De kamer is als vergaderruimte te boeken, en is vrijwel nooit leeg. De afspraak is wel: gesprekken met inwoners hebben altijd prioriteit.

Herbruikbaar 

Het proces is in begrijpelijke stappen beschreven, uitgewerkt in illustraties en een digitaal inclusieve animatie. Het proces is schaalbaar en in te richten naar specifieke behoeften en eisen. Er zijn herbruikbare presentaties. Ervaring over hoe om te gaan met weerstand binnen de organisatie deelt de gemeente ook graag. 

Collega’s die het proces begeleiden en gesprekken faciliteren doen dit naast hun dagelijkse werkzaamheden. Elke gemeente kan een bestaande ruimte inrichten als De Luistertafel. Een ruimte die voelt als ‘’thuis’’. Met spullen van de kringloop of lokale ondernemers. Dit maakt het initiatief budget vriendelijk en duurzaam. 

De ruimte is te reserveren voor overleg, dus De Luistertafel is nooit leeg. Is er een gesprek gepland met een inwoner? Dan gaat dat voor. De kracht zit in luisteren met aandacht, integraal samenwerken en zo tot ander inzicht en een helder antwoord komen. In een ontspannen setting.

Winnen 

Dit initiatief draagt bij aan een positieve en inclusieve gemeenschap. Het laat zien dat de gemeente samenwerkt met haar inwoners, ze wil begrijpen en vanuit daar ondersteunt in wat ze nodig hebben. Met persoonlijke aandacht in een veilige, laagdrempelige omgeving. De gemeente werkt integraal en multidisciplinair om samen een oplossing te vinden. Het lost problemen op en bouwt vertrouwen op tussen de gemeente en haar inwoners.

De gemeente De Ronde Venen gunt elke gemeente en alle inwoners een eigen Luistertafel!

Datum start 

2/1/2023

Datum eind

Het is een vast instrument/ website welke continu in ontwikkeling is en doorloopt.

Dit praktijkvoorbeeld is een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2025.

 

Gerelateerde links