De Geschillencommissie heeft voor de eerste keer een houder van een kinderdagverblijf uitgeschreven omdat deze weigerde een uitspraak na te komen. Dankzij het opleggen van een aanwijzing door de gemeente Den Haag werd de vicieuze cirkel uiteindelijk doorbroken. Een unieke situatie waaruit blijkt dat de uitspraken van de Geschillencommissie ook echt gevolgen hebben.

Spelend kind

Twee jaar geleden kwamen er twee vergelijkbare klachten binnen bij het Klachtenloket Kinderopvang van twee ouderstellen over een houder die met een te lange opzegtermijn werkte. ‘Als er een klacht bij ons binnenkomt, nemen wij eerst contact op met de houder om tot een gezamenlijke oplossing te komen’, legt coördinator van de klachtenloketten Sybright van Atten uit. ‘Het ging hier om een houder die een opzegtermijn hanteerde van twee maanden. Dat is niet toegestaan. Vanuit het burgerlijk recht is één maand opzegtermijn de norm. Beide ouderstellen hadden opgezegd, maar wilden dus nog wel hun geld terug van die ene maand. Helaas kwamen we niet tot een oplossing. Daarom hebben we besloten om de ouders door te verwijzen naar de Geschillencommissie.’

Geschillencommissie vindt de klachten gegrond

‘Wij hebben vervolgens beide geschillen behandeld en een uitspraak gedaan’, vertelt Sarah Balfoort, jurist en secretaris bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Zorg. De kern van de uitspraken was dat allebei de klachten gegrond waren. De houder hield een onjuiste opzegtermijn aan en de ouderstellen moesten gecompenseerd worden. ‘Na zo’n uitspraak stellen we de houder schriftelijk op de hoogte van de uitspraak en de daaruit volgende verplichtingen. Alleen deze houder weigerde om deze verplichtingen na te komen. Ook na meerdere reminders bleef ze bij haar eigen standpunt.’

Unieke situatie: een houder uitschrijven

Sybright van Atten: ‘Binnen onze organisatie hadden we nog niet eerder meegemaakt dat een houder structureel weigerde om onze uitspraak op te volgen terwijl die bindend is. Na een waarschuwing en overleg met collega’s hebben we toen uiteindelijk besloten om de houder uit te schrijven van de Geschillencommissie.’ Volgens de Wet kinderopvang zijn alle houders van kinderdagverblijven verplicht aangesloten bij de Geschillencommissie. Zijn ze dat niet dan overtreden ze de wet. Het opzeggen van die aansluiting is een zwaar middel. ‘We zetten dat niet zomaar in’, concludeert Balfoort.

Het opzeggen van de aansluiting bij de Geschillencommissie is een zwaar middel. We zetten dat niet zomaar in.

Samenwerking met gemeente Den Haag

Het duurde daarna niet lang voordat deze zaak bij de gemeente Den Haag in beeld kwam. Eén van de juristen kwaliteit kinderopvang bij de gemeente Den Haag vertelt: ‘De GDD doet jaarlijks kwaliteitsonderzoek bij alle kinderdagverblijven. Er was net een toezichthouder bij de betreffende houder langs geweest. En zij constateerde dat er overtredingen waren.’

Eén van de overtredingen was dat er geen aansluiting was bij de Geschillencommissie. ‘Dat wist ik al want daarvoor had ik ook al contact gehad met de Geschillencommissie over deze tekortkoming’, vervolgt de jurist kwaliteit kinderopvang. ‘We leggen bij zo’n overtreding niet direct een boete op. Het kan namelijk zijn dat het enkel een administratieve fout betreft. Waarbij er helemaal geen sprake is van onwil. Daarom stuurden we eerst een aanwijzing.’ De houder kreeg dus van de gemeente de verplichting om zich weer aan te sluiten bij de Geschillencommissie. Sybright van Atten: ‘Tijdens dit proces hadden we regelmatig contact met de gemeente om elkaar op de hoogte te houden. Een houder moet voldoen aan de wetgeving, dus ook aangesloten zijn bij de Geschillencommissie. Anders mag deze eigenlijk geen kinderopvang runnen als er geen aansluiting is met de Geschillencommissie. Het was voor ons allebei een hele nieuwe ervaring.’

Vicieuze cirkel doorbreken

Omdat een aanwijzing kan leiden tot een last onder dwangsom heeft de houder uiteindelijk besloten om zich weer aan te sluiten bij de Geschillencommissie. Die stelde  als voorwaarde dat de uitspraken van de Geschillencommissie eerst nagekomen moesten worden. Jurist kwaliteit kinderopvang: ‘Die dwangsom is een pressiemiddel waarmee we de vicieuze cirkel hebben kunnen doorbreken.’

Sarah Balfoort: ‘Daarna had ik twee blije en opgeluchte ouderstellen aan de lijn. Want zij hadden eindelijk hun geld teruggekregen. En dat hebben we samen met het Klachtenloket Kinderopvang en de gemeente kunnen bereiken. Dat is waar we als Geschillencommissie voor intekenen: samen werken aan kwaliteit.’

Klachtenloket en Geschillencommissie versterken de kwaliteit van kinderopvang

Sybright van Atten: ‘Houders zijn verplicht om de uitspraken van de Geschillencommissie op te volgen. Het is goed dat we met dit voorbeeld laten zien dat wanneer zoiets niet gebeurt we actie ondernemen. Zo krijgen houders niet de kans om volgens hun eigen regels te gaan leven.’

Het is goed dat we met dit voorbeeld laten zien dat houders niet de kans krijgen om volgens hun eigen regels te gaan leven.

‘En uiteindelijk gaat het om de kindjes en de ouders. Zij moeten ervan uit kunnen gaan dat ze goed worden behandeld en de kwaliteit geleverd krijgen waar ze recht op hebben. En serieus worden genomen als dat niet het geval is’, vult de jurist kwaliteit kinderopvang aan. Daarmee wordt ook de kwaliteit van de kinderopvang in Nederland versterkt.

Meer informatie

Geïnteresseerd in hoe de gemeente de aansluiting van houders bij de Geschillencommissie kan nagaan? Lees dan het volgende artikel: ‘Nog eenvoudiger toezicht houden met het ‘Portaal Kinderopvang’