De VNG heeft een nieuwe modelverordening voor de behandeling van bezwaarschriften opgesteld. Deze vervangt de Model Verordening Commissie bezwaarschriften uit 2010. In de nieuwe modelverordening is naast de formele behandeling ook aandacht voor informele behandeling van bezwaarschriften.

De modelverordening uit 2010 focuste op behandeling van bezwaren door een formele adviescommissie. Hierdoor was er minder aandacht voor het onderzoek of een geschil ook anders kon worden opgelost. De VNG wil met deze nieuwe modelverordening bevorderen dat bezwaarschriften informeel worden behandeld. Daarnaast is ook de optie van ambtelijk horen opgenomen. De prettigste en effectiefste wijze van contact met de burger moet centraal staan bij het behandelen van bezwaarschriften. 

Een andere belangrijke verandering in de nieuwe modelverordening is de verplichting voor de gemeente om direct na de ontvangst van het bezwaarschrift contact op te nemen met de bezwaarmaker. De gemeente kan dan uitleg geven over het vervolg van de procedure en de duur van de afhandeling van het bezwaarschrift. 

Meer informatie