In het Verbetertraject Toegang werken gemeenten aan het verbeteren van de toegang tot hulp en ondersteuning binnen het sociaal domein. Momenteel doen 24 gemeenten hieraan mee. Er is nog plek om een traject te starten met een specifieke focus op pgb. Is dit iets voor uw gemeente?

In dit traject gaat u aan de slag met door uzelf geformuleerde verbeteropgaven waarbij de focus ligt op lokaal leren en verbeteren. Movisie en de VNG begeleiden u om dit samen met inwoners, professionals en vanuit beleid te doen. Hieronder meer over dit traject. Geïnteresseerd? Neem dan contact op met Elise.Luijcx@VNG.nl of met Esther.Sarphatie@VNG.nl.

Definitie van toegang  

In dit verbetertraject duidt ‘toegang’ op de wijze waarop mensen terecht kunnen bij de gemeente met hun vraag om ondersteuning in het dagelijks functioneren. Gemeenten kunnen dit op hun eigen manier organiseren. De ondersteuning en zorg loopt via loketten, sociale wijkteams of andere eerstelijns professionals. Met de inwoner wordt het gesprek gevoerd over de hulpvraag en passende ondersteuning. Dit traject richt zich op die periode, tót het moment dat hulp daadwerkelijk wordt geboden, en niet op de feitelijke uitvoering van de ondersteuning en zorg.

Focus ligt op samenwerking met inwoners

Wat vinden inwoners van de toegang in uw gemeente? Welke kennis moeten professionals hebben en wanneer ervaart de inwoner regie? In het verbetertraject leggen we nadrukkelijk de focus op samenwerking met inwoners om de toegang te verbeteren. We ondersteunen en begeleiden u daarin met kennis, praktische tips en tools.  

Onderdelen verbetertraject toegang pgb

Er zijn verschillende mogelijkheden om deel te nemen aan het Verbetertraject Toegang. We verkennen samen met uw gemeente hoe we de toegang structureel en duurzaam kunnen verbeteren. Samen verkennen we de verbeteropgave en -ambitie. Als gemeente kunt u deelnemen aan kennisdeelbijeenkomsten of themawerkgroepen. Daarnaast staan adviseurs klaar om met u mee te denken hoe het traject wordt ingericht: dit kan op een specifiek punt, maar ook breder op meerdere domeinen.

Naarmate het traject intensiever wordt ingestoken, heeft u meer contact met ons en vraagt dit om meer investering vanuit de gemeente. In het verbetertraject wordt lokaal kennis opgedaan maar wisselt u ook kennis en ervaring uit met andere gemeenten. De opgedane kennis wordt vervolgens door Movisie en VNG landelijk verspreid,

Meer informatie

Alle trajecten bevatten:

  • Begeleiding vanuit Movisie en de VNG.
  • Beschikking tot 7 rijkgevulde kennisdossiers, opgehangen aan onze 7 uitgangspunten (zie hieronder). We delen praktische tips en tricks, tools, wetenschappelijke kennis, ervaringsverhalen van inwoners, kennis van cliëntenorganisaties en goede voorbeelden van andere gemeenten.
  • Kennis en uitwisseling op verschillende thema’s door middel van kennisdeelbijeenkomsten, themadeelbijeenkomsten en -werkgroepen.
  • Leerpraktijken voor cliënten/ervaringsdeskundigen om samen te leren hoe het inwonersperspectief versterkt kan worden in de toegang.
  • Begeleiding bij de monitoring. Er wordt gekeken naar geleerde lessen en het effect van de leer- en verbetertrajecten, ten behoeve van brede kennisverspreiding.

Uitgangspunten voor het verbeteren van de toegang

Met cliëntorganisaties en de VNG is nagedacht over het verbeteren van de toegang en de vraag wanneer inwoners tevreden zijn. Dit heeft geleid tot 7 uitgangspunten voor een merkbaar verbeterde toegang, waar ook onze kennisdossiers aan opgehangen zijn:

  1. De ondersteuning in het ondersteuningsplan is passend en samenhangend.
  2. De ondersteuning in het ondersteuningsplan is toekomst- en levensloopbestendig.
  3. Inwoners hebben regie en zeggenschap.
  4. Toegangsmedewerkers zijn deskundig.
  5. Toegangsmedewerkers hebben handelingsruimte om te doen wat nodig is.
  6. Het toegangsproces is transparant en eenvoudig.
  7. Er wordt gewerkt aan factoren in de context die het functioneren van de toegang beïnvloeden.