Eerder deze maand publiceerden we de nieuwe Model Parkeerverordening en de bepalingen deelmobiliteit. Achteraf bleek dat in de Model Parkeerverordening enkele fouten stonden. Daarom zijn de teksten in deze modelverordening nu aangepast.
Nieuws
Nieuws
Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in ons land: het aantal slachtoffers in het verkeer steeg vorig jaar tot 675 verkeersdoden, ondanks alle inspanningen en ambities. De VNG en IPO geven daarom voor het commissiedebat over verkeersveiligheid enkele aandachtspunten mee.
De huidige systemen voor OV, doelgroepenvervoer en deelmobiliteit zijn niet houdbaar door stijgende kosten, teruglopende reizigersaantallen en verschralende dienstregelingen. Dat zet de bereikbaarheid van voorzieningen onder druk. Om deze trend te keren, moeten die vervoerssystemen beter worden geïntegreerd.
Vervoer per auto speelt in grote delen van het land een belangrijke rol in de bereikbaarheid, maar gemeenten zien steeds vaker ook de nadelen van de groei in autogebruik. In onze inbreng aan de Tweede Kamer geven we enkele belangrijke aandachtspunten mee voor het commissiedebat Auto.
De VNG en IPO zijn positief dat het kabinet vasthoudt aan de bereikbaarheidsdoelen die het ministerie van IenW ontwikkelt, en niet kiest voor bereikbaarheidsnormen. De Kamer stuurde in enkele moties aan op zulke nationale normen, maar die zijn voor gemeenten en provincies onwerkbaar.
De Arbeidsinspectie intensiveert de controle op de fysieke belasting van stratenmakers. Nieuw is dat handmatig straten direct wordt stilgelegd. Ook let de inspectie strenger op de ketenverantwoordelijkheid. Ze kan ook gemeenten als opdrachtgevers en de coördinator ontwerpfase aanspreken bij overtredingen.
Ondanks alle inspanningen gaat het nog niet goed met de verkeersveiligheid. Daarom is het nodig om structureel te investeren in 3 pijlers: verbeteren van infrastructuur, gedrag en handhaving. En de subjectieve pakkans, het gevoel dat je kan worden gestraft voor verkeersovertredingen, moet substantieel omhoog.
De VNG roept de Kamer op de verhouding tussen de bestuurslagen te respecteren en het verzet tegen zero-emissiezones te staken. Deze zones invoeren is een gemeentelijke bevoegdheid, wat het regeerprogramma onderschrijft. Samen met het rijk en brancheorganisaties blijven we de invoering monitoren.
Vanaf 1 januari 2024 hebben buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in domein I aanvullende bevoegdheden gekregen voor verkeershandhaving. Deze maatregel beoogt het verbeteren van verkeersveiligheid door het aantal overtredingen te verminderen. Meer informatie vindt u in een flyer van het CCV.
De VNG roept het rijk op om samen met ons tot oplossingen te komen voor beheer en onderhoud van de gemeentelijke infrastructuur. De financiën van gemeenten staan zwaar onder druk. Dit heeft grote gevolgen voor de lokale infrastructuur en de bereikbaarheid, waarvoor het rijk nu geen aandacht heeft.