Voor het opstellen en toetsen van ruimtelijke plannen is onder meer goed zicht op de omgevingsveiligheid nodig. Om de gegevens over kwetsbare gebouwen en locaties in het Register Externe Veiligheid te kunnen controleren, ontvangen gemeenten in december een decentralisatie-uitkering van € 10.000.

Gemeenten verantwoordelijk voor KLG-gegevens 

Het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV) is een centrale database waarin alle milieubelastende activiteiten met een extern veiligheidsrisico worden bijgehouden. Daarnaast bevat het REV informatie over kwetsbare gebouwen en locaties (KLG). Dit zijn gebouwen die overheden extra moeten beschermen tegen externe veiligheidsrisico’s.

Gemeenten hebben er baat bij dat deze gegevens inzichtelijk zijn zodat ze er voor hun ruimtelijke ordening rekening mee kunnen houden. Ook zijn ze volgens de Omgevingswet als bronhouder verantwoordelijk voor het aanleveren van deze informatie. Ze kunnen ervoor kiezen deze taak te delegeren naar de omgevingsdienst.

Vooringevulde gegevens controleren en goedkeuren

Gemeenten hoeven de gegevens over kwetsbare gebouwen niet zelf te verzamelen. De informatie staat al klaar in het REV, samengesteld op basis van gegevens uit diverse (basis)registraties. Het verzoek is de informatie uit de eigen gemeente te controleren, eventueel te corrigeren en daarna goed te keuren. Vanuit de Omgevingsregeling artikel 10.27a geldt een overgangstermijn tot 1 januari 2025 om deze gegevens voor bestaande KGL’s aan te leveren aan het REV.

De decentralisatie-uitkering van € 10.000 (exclusief btw) helpt om de eerste stappen hiervoor te zetten: e-herkenning inregelen, een REV-account aanmaken, een beheerder aanwijzen en een klein KGL-team inrichten. De controle op de KGL’s vraagt namelijk om diverse expertises, vanuit de BAG, externe veiligheid, vergunningverlening en bouw- en woningtoezicht.

Meer informatie