De Zelfevaluatie BRP gebruiken gemeenten om inzicht te krijgen in de inrichting, werking en beveiliging van de Basisregistratie Personen (BRP). 9 pilotgemeenten testen een nieuwe vragenlijst dat als normenkader geldt voor de nieuwe zelfevaluatie. De resultaten volgen later dit jaar.

Betrouwbare persoonsgegevens cruciaal

De gegevens in de BRP spelen een bepalende rol in het leven van mensen. Betrouwbare adres- of andere persoonsgegevens zijn cruciaal bij zorg, veiligheid, onderwijs, sociale voorzieningen en belastingen. Gemeenten voeren daarom jaarlijks de Zelfevaluatie BRP uit. In 2018 adviseerde de minister van BZK om de zelfevaluatie te verbeteren. De RvIG, NVVB en VNG startten vervolgens het project Verbeteren Zelfevaluatie BRP.

Pilots om normenkader te testen

Op dit moment testen 9 pilotgemeenten een nieuwe vragenlijst dat als normenkader geldt voor de nieuwe zelfevaluatie. Met het kader wordt de kwaliteit van de gegevens in de BRP beter beheersbaar, wat weer bijdraagt aan betrouwbare dienstverlening naar inwoners.

Resultaten eind van het jaar verwacht

Met de uitkomsten uit de pilot en evaluatie wordt de vragenlijst definitief gemaakt. We verwachten eind van dit jaar de resultaten. Vervolgens werken we naar een toekomst met een nieuwe opzet van de zelfevaluatie.