De herziening van de Participatiewet is een grote opgave die alleen slaagt als alle betrokken partners deze gezamenlijk uitvoeren. Vandaag is daar een goede stap in gezet. De VNG overhandigde de Leeragenda Participatiewet in balans aan het ministerie van SZW. 

Voor gemeenten is de samenvatting van de Leeragenda Participatiewet in balans (pdf, 527 kB) beschikbaar.

Wetgeving, beleid en dienstverlening

Naast wetgeving (spoor 1) en herziening van beleid (spoor 2) is er in de leeragenda aandacht voor een dienstverlening die meer rekening houdt met de individuele omstandigheden van inwoners en vakmanschap van de professionals (spoor 3). 'Wetgeving en beleid zijn randvoorwaardelijk om de professionals vanuit vertrouwen en deskundigheid hun werk te kunnen laten doen', zegt Peter Heijkoop. Als voorzitter van de VNG-commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie overhandigde hij de leeragenda aan Marieke van Wallenburg, secretaris-generaal van het ministerie van SZW tijdens een bijeenkomst in het VNG-kantoor. 

Verandering in dienstverlening mogelijk maken

Uit de voorbereidende bijeenkomsten met bestuurders, leidinggevenden, uitvoerend professionals en ervaringsdeskundigen kwam naar voren dat het derde spoor zich gaat richten op de versterking van de vakdeskundigheid van professionals. Tegelijkertijd is het nodig om breder te kijken naar aspecten die de verandering in dienstverlening mogelijk maken. Denk aan de sturing van leidinggevenden, het organiseren van lerende praktijken, mensbeelden en routines, of de visie en kaders van bestuur en raad.

Van Wallenburg onderschrijft dat: 'Alleen met het wijzigen van de Participatiewet zijn we er niet. Het verschil wordt uiteindelijk écht gemaakt in het contact met mensen. Niet denken vanuit het systeem maar vanuit wat mensen nodig hebben. Deze verandering kunnen we alleen samen maken.' 

De leeragenda is een gezamenlijke inspanning van gemeenten, SAM, Divosa, de Landelijke Cliëntenraad en EAPN.  

Basis leeragenda

De opbrengst uit de sessies vormen de Leeragenda Participatiewet in balans. De focus lag op 2 vragen:

  • Wat hebben we te leren om de nieuwe Participatiewet goed uit te voeren? 
  • En hoe gaan we dat leren?

Deze vragen zijn beantwoord voor zowel bestuur, beleid, management als uitvoering. 

Leeragenda sluit goed aan op lokale agenda bestaanszekerheid

De leeragenda past goed in de route die we hebben ingezet om de bestaanszekerheid van inwoners in Nederland te verbeteren en verduurzamen. Tijdens de Top Bestaanszeker Nederland op 31 januari werd benadrukt hoe belangrijk het is dat professionals ruimte krijgen om echt in gesprek te gaan met inwoners. Het gaat niet alleen om de ruimte om bijvoorbeeld trainingen te volgen, maar ook het gevoel dat ze van leidinggevenden en bestuurders krijgen om ruimte te kunnen pakken in hun rol. 

Brede vertegenwoordiging gemeenten

Deelnemers aan de voorbereidende bijeenkomsten waren uitvoerend professionals, leidinggevenden, beleidsadviseurs, bestuurders en ervaringsdeskundigen. De vertegenwoordiging van gemeenten was divers, naast de grote gemeenten uit de netwerken G4- en G40, waren ook veel kleine gemeenten vertegenwoordigd (K80-gemeenten). Dit heeft geleid tot een zeer brede opbrengst en zorgt ervoor dat de leeragenda herkenbaar is voor een groot deel van de Nederlandse gemeenten. 

Hoe nu verder?

De leeragenda is nu nog niet in zijn geheel beschikbaar. In het najaar volgt een verdere uitrol en uitwerking van de leeragenda vanuit VNG Academie. Wilt u hier meer over weten, of heeft u andere vragen over deze leeragenda, neem dan contact op via info@vng.nl