De toegang tot beveiligde zorg voor mensen die enerzijds kwetsbaar zijn en anderzijds een hoog risicoprofiel hebben moet beter. Dat hebben zorgaanbieders, zorgverzekeraars, zorgkantoren, DJI en de ministeries van Justitie en Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn  en Sport op 6 november 2020 in een convenant onderschreven.

De patiëntengroep vormt - ten gevolge van hun psychische stoornis, verstandelijke beperking, hun verslaving of een combinatie van deze factoren - een (ernstig) risico voor zichzelf of hun omgeving. Nu nog vallen zij echter te vaak tussen wal en schip, tussen de reguliere en de forensische zorg. Om een einde te maken aan deze onwenselijke situatie hebben de hierboven genoemde partijen afgesproken een dashboard te ontwikkelen en een Landelijk Coördinatiepunt Beveiligde Bedden in te richten.

Het Landelijk Coördinatiepunt heeft drie functies, namelijk (1) het bemiddelen bij individuele casuïstiek, (2) een kenniscentrum over beveiligde bedden in Nederland en (3) het analyseren en eventueel bestuurlijk agenderen van kwalitatieve en kwantitatieve knelpunten.

Kwartiermaker bekend

Sophie Koek is bereid kwartiermaker voor het Landelijk Coördinatiepunt Beveiligde Bedden te worden. Zij zal de opstart van het Landelijke Coördinatiepunt en de implementatie van het dashboard in goede banen te leiden. Sophie is een bekend gezicht in het forensisch veld. Nu is zij actief als directeur bedrijfsvoering OFZ binnen Fivoor en zij gaat de functie van Kwartiermaker vervullen tot de eerste evaluatie van het convenant. 

Sophie Koek: 'In sneltrein vaart is gewerkt aan het inzichtelijk krijgen van de beschikbare capaciteit. Het is uniek om te zien dat alle stakeholders zich gecommitteerd hebben en er ook politieke steun is. Dit is het moment om hier ook een vruchtbaar traject te maken, waarbij alle belangen op tafel komen en management informatie beschikbaar komt voor alle partijen. Dit met als doel de opname praktijk te verbeteren en te voorzien in de zorg- en beveiligingsbehoefte.'

Sophie gaat samenwerken met de Landelijk Coördinator beveiligde bedden, die momenteel wordt geworven.

Hoe nu verder?

  • Doel is om het dashboard vanaf half februari 2021 live te laten gaan voor de opnamecoördinatoren van de aanbieders met bedden op beveiligingsniveau 2,3 en 4. Dit betekent dat de zorgaanbieders vanaf die datum dagelijks het dashboard gaan vullen met actuele informatie. Deze zorgaanbieders worden uiteraard eerst getraind in het gebruik van het dashboard.
  • Na een proefperiode willen we vanaf begin maart 2021 DJI en de zorgkantoren ook toegang geven tot het dashboard met inzagerecht in de ‘real-time’ beschikbaarheid. Voor hen komt een aparte training.
  • Tot slot wordt per half maart 2021 ook inzage verleend in CAPDASH aan de GGZ-zorgaanbieder zonder beveiligde bedden. Zij krijgen ook een aparte training, waarin de bedoeling van het convenant centraal zal komen te staan. Dit om te voorkomen dat er wisselende verwachtingen ontstaan over het doel en gebruik van het dashboard.
  • Daarnaast zullen de levensloopaanbieders vanaf 11 februari maandelijks overleg voeren, samen met de kwartiermaker  van het Landelijk Coördinatiepunt en de landelijk coördinator. Het doel van dit overleg is om met elkaar moeizaam plaatsbare casuïstiek te bespreken, om zo te kijken of we over de grenzen van de regio heen iets voor elkaar kunnen betekenen door bijvoorbeeld een casus met elkaar te ruilen of van elkaar over te nemen. De opnamecoördinatoren worden daarvoor uitgenodigd.
  • En vanaf maart vindt het landelijke overleg over de managementrapportage plaats. Daarbij is een afvaardiging vanuit alle betrokken organisaties (zorgaanbieders, zorgverzekeraars, zorgkantoren en DJI) aanwezig. Dit overleg zal in de eerste maanden onder onafhankelijke begeleiding van P5COM worden vormgegeven, vanwege het vertrouwen dat nog moet groeien. Via de contactpersonen van de ontwikkelfase van het convenant worden de namen van de genodigden opgevraagd.

Dashboard CAPDASH: grip op beveiligde capaciteit

Het dashboard heeft de naam CAPDASH gekregen, met als ondertitel: grip op beveiligde capaciteit. Met dit dashboard wordt realtime inzicht gecreëerd in de (beschikbare) capaciteit van beveiligde bedden op niveau 2, 3 en 4. Door dit inzicht kunnen zorgaanbieders elkaar makkelijker vinden als een persoon opgenomen moet worden. Op basis van het dashboard kan vervolgens overleg over opname van de patiënt plaatsvinden. Daarnaast biedt het dashboard op termijn inzicht in kwalitatieve en kwantitatieve knelpunten in de beveiligde zorg. Het stelt zorgaanbieders in staat om historische data op te bouwen. Zo kunnen we op langere termijn de structurele knelpunten rondom de (beschikbare) capaciteit en dus de opname van deze patiënten oplossen.

Om de inhoud van het dashboard te bepalen en deze te laten aansluiten bij de wensen van de gebruikers (voornamelijk de opnamecoördinatoren), zijn twee rondes met ‘sprintsessies’ georganiseerd onder leiding van de ontwikkelaar van het dashboard (ZOCUS). Gedurende deze sessies heeft een afvaardiging van zorgaanbieders meegedacht over de inrichting van het dashboard. De eerste reacties op CAPDASH in deze energieke sessies waren enthousiast. Zo werd het dashboard overzichtelijk genoemd en wordt de managementinformatie die opgehaald ook voor interne doeleinden als heel bruikbaar gezien. En de mooiste opmerking: 'Nou, ik denk gewoon dat het maar een paar tellen werk is per dag om het bij te houden!'

Ondertussen is de capaciteit van alle klinieken met beveiligingsniveau 2,3,4 opgehaald en hebben we inmiddels alle data binnen. De medewerking van alle partijen was groot.


Heeft vragen over CAPDASH of het Landelijke Coördinatiepunt Beveiligde Bedden? Neem dan contact op met Sophie Koek (Kwartiermaker) via 06 - 30 81 31 66 of Petra de Leede (projectleider P5COM) via 06 - 82 50 85 83.

Artikel voor VNG Nieuwsbrief Zorg + Veiligheid, januari 2021