Gemeenten versterken al een jaar hun schuldhulp en geven zo uitvoering aan de ‘Basisdienstverlening Schuldhulpverlening’ waarover vorig jaar landelijke afspraken zijn gemaakt. Op 5 juni bespraken de vier partijen op het ministerie van SZW het belang en de positieve voortgang van deze gezamenlijke aanpak.
Bestuurders Divosa, NVVK, SZW en VNG over basisdienstverlening
Demissionair staatssecretaris Jurgen Nobel, Divosa-voorzitter Victor Everhardt, NVVK-voorzitter Renate Richters en de voorzitter van de VNG-commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie (PSI) Marianne van der Sloot spraken elkaar over de voortgang van de ‘Basisdienstverlening Schuldhulpverlening’ en benadrukten met elkaar nogmaals het belang ervan.
Marianne van der Sloot: 'Als VNG vinden we het essentieel dat elke inwoner, waar dan ook, kan rekenen op dezelfde effectieve schuldhulpverlening. Het gaat dan om meer dan geld: het gaat om bestaanszekerheid, rust en perspectief. Ik ben blij dat gemeenten al goede vooruitgang hebben geboekt op de implementatie van de 20 elementen uit de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening.'
Gelijktrekken schuldhulpaanbod
Het actieplan werd een jaar geleden gelanceerd toen de 4 betrokken partijen bestuurlijke afspraken ondertekenden. Doel: meer mensen ontvangen eerder en nog betere schuldhulpverlening. Hiertoe wordt de schuldhulpverlening in Nederland zoveel mogelijk gelijkgetrokken doordat alle gemeenten de elementen uit het actieplan toepassen. Hoe ze de schuldhulpverlening precies inrichten blijft aan gemeenten zelf.
Voortgang
Sinds de ondertekening in maart 2024 is er hard gewerkt om de 20 elementen uit de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening verder te ontwikkelen. Gemeenten en schuldhulpverleningsorganisatie zijn volop bezig met het implementeren van deze diverse elementen. Verschillende gemeenten zetten zelfs speciale projectleiders in om dit proces soepel en succesvol te laten verlopen. Nu, na een jaar sinds de ondertekening weten we hoeveel gemeenten actief met bijvoorbeeld de volgende elementen aan de slag zijn gegaan:
- Schuldenknooppunt: 320 gemeenten zijn aangesloten
- Inzet saneringskrediet en VTLB: 339 gemeenten
- Convenant Lokale Overheden: 128 gemeenten via 67 organisaties
- Verwijsindex Schuldhulpverlening: 243 gemeenten aangesloten en 42 gemeenten zijn bezig met aansluiten
Basisdienstverlening Schuldhulpverlening
Het actieplan ‘Basisdienstverlening Schuldhulpverlening’ helpt gemeenten om hun hulpaanbod toegankelijker en overzichtelijker te maken voor inwoners. Dat verlaagt de drempel om hulp te vragen. Wanneer iedere gemeente in Nederland een vergelijkbaar aanbod aan schuldhulp beschikbaar heeft, zetten inwoners makkelijker de stap naar hulp omdat je weet wat je kunt verwachten en dat er goede hulp klaarstaat.
Dit draagt weer bij aan een nog betere ondersteuning aan inwoners met (problematische) schulden. Ook voor schuldeisers is de kwaliteit en het gelijk trekken van het lokale hulpaanbod van belang. Zij hechten aan een professionele behandeling van hun vordering en nog betere begeleiding en nazorg zodat hulpvragers na een schuldregeling niet opnieuw in de problemen komen.
Dit schema laat zien welke elementen nu beschikbaar en inzetbaar zijn, welke binnen een jaar en welke op langere termijn.
Handreiking voor 10 elementen
De VNG en NVVK hebben onlangs de handreiking ‘Het begeleiden van inwoners vanuit de elementen Basisdienstverlening’ vernieuwd en uitgebreid met een 10e element namelijk ‘Nog 6 maanden vroegsignalering’. Deze handreiking ondersteunt gemeenten bij het opzetten, optimaliseren en uitvoeren van de begeleiding en nazorg van inwoners met geldzorgen. Het biedt informatie over de achtergronden en samenhang tussen de 10 elementen die betrekking hebben op begeleiding. Bovendien fungeert het als een stappenplan voor de implementatie.
De ideale inwonersreis in de routekaart Financiële Zorgen
Het uitgangspunt bij de begeleiding in deze handreiking is de 'ideale inwonersreis', zoals die is opgenomen in de routekaart Financiële Zorgen van de VNG. Op basis van gesprekken met inwoners, professionals en ervaringsdeskundigen is uitgewerkt hoe het ideale traject naar een oplossing van financiële zorgen er uit ziet, bezien vanuit het perspectief van een inwoner met financiële zorgen. Die reis is uiteraard voor iedereen anders, maar verloopt in grote lijnen wel langs dezelfde 'mijlpalen'. De routekaart Financiële Zorgen laat per mijlpaal zien wat gemeenten kunnen doen om de ideale reis mogelijk te maken.