U stelt de whitelist samen, door de burgers die in uw systeem staan in verband met een bijzondere bijstand, op te nemen in de whitelist. Burgers die voor het eerst met de gemeente in contact treden in verband met een aanvraag voor bijzondere bijstand, komen na registratie in het gemeentelijk systeem. En daarna dan wel automatisch dan wel handmatig op de whitelist. Dit hangt af waar u als gemeente voor heeft gekozen. (zie ook /sites/default/files/20160520-onderhouden_werkvoorraad_v1.0.pdf ). Eigenlijk werkt dit precies hetzelfde als bij de aanvraag bijstand.

Hoe lang de gemeente de klant op de whitelist houdt, is een keuze van de gemeente zelf. Klanten met periodieke bijzondere bijstand hebben een relatie met de gemeente zolang de bijzondere bijstand voortduurt. Wanneer er slechts sprake is van incidentele bijzondere bijstand dan is de duur van de relatie korter. De gemeente kan er ook voor kiezen de klant te blijven doorgeven voor de whitelist voor dezelfde termijn waarop die bijzondere bijstand ook aangeleverd moet worden in het DKD bericht en dat is 1 jaar.