Het bedrijfsrestaurant van het gemeentehuis Lochem serveert per 1 januari 2025 lokale, duurzame en gezonde producten. Boeren en verwerkers om de hoek leveren direct aan de cateraar. Daardoor zijn de ketens kort en de producten vers. 
Als werkgever is de gemeente Lochem verantwoordelijk voor een goede gezondheid van de medewerkers. Daar hoort een gezond voedselaanbod van het bedrijfsrestaurant bij en bij de visie van Lochem past duurzaam en lokaal. Hierdoor legt dit initiatief verbinding met de werelddoelen, de kernwaarden van de organisatie, de identiteit als plattelandsgemeente, het gezondheidsbeleid en de ruimtelijke opgaven in het landelijke gebied. En geven we invulling aan de afspraken met het Platform Achterhoek Food waar Lochem partner van is. 
Dit initiatief is gelukt doordat er gewerkt is aan nieuwe werkrelaties. De boeren en verwerkers zijn centraal gezet, daar is bijpassende cateraar bij gezocht. Deze omgekeerde benadering leidt tot een hechtere relatie tussen leverancier en afnemer.

Jaartal

2025

Gemeente

Succesvol 

Gelukt: En of dit initiatief gelukt is. Van soep uit een pak naar soep van het land, van brood uit de fabriek naar brood van de lokale bakker en van beleg uit de groothandel naar beleg uit de directe omgeving. Dat levert een goed en trots gevoel op, het is onderwerp van gesprek en leidt tot interactie met de cateraar. Of dat in balans is met de gepleegde inzet? Kom eens langs en ervaar het! 
Complex en impact: De samenwerking tussen de 5 verschillende lokale leveranciers en de cateraar is de sleutel van het succes. Ook al zijn de lijntjes kort omdat alle partijen ‘om de hoek’ zitten, afstemming blijft noodzakelijk. 
Leren en delen: De gemeente Lochem is verbonden aan het Platform Achterhoek Food (https://achterhoekfood.nl/). Lochem deelt hier de ervaringen en heeft ook al 2x een presentatie gehouden bij externe partners. 
Creatief en vindingrijk: Medewerkers uit verschillende disciplines van de gemeente Lochem hebben samen de visie ontwikkeld waarop de aanbesteding is gebaseerd. Ook heeft het Platform Achterhoek Food geadviseerd. Het vroeg om creativiteit om tot deze nieuwe samenwerking tussen boer, verwerker, cateraar en gemeente te komen. Dit is het nieuwe succesvolle recept van een lokale, gezonde en duurzame catering.

Waardevol 

Deze casus is waardevol voor de gebruikers van het bedrijfsrestaurant. Er is waarde toegevoegd door het nieuwe aanbod, qua gezondheid en smaak. Door de toegenomen belangstelling is de levendigheid in het restaurant vergroot en ontmoeten meer mensen elkaar. De cateraar is continue in gesprek met de gebruikers van het bedrijfsrestaurant om de ervaring te verbeteren. 
Deze casus is waardevol voor boeren en verwerkers. Zij hebben een nieuw afzetkanaal, dat kan doorontwikkelen naar andere horeca. Dat is een waardevolle toevoeging aan het ondernemerschap: financieel maar ook in bekendheid. Al deze boeren en verwerkers hebben de focus op een duurzame productie, waarin het landschap en de biodiversiteit belangrijke aandacht krijgt. Daarmee wordt ook voor inwoners en toeristen waarde toegevoegd. 
Gebruikers van het bedrijfsrestaurant eten op deze manier het landschap mooier.

Duurzaam 

De 17 werelddoelen zijn door het Platform Achterhoek Food vertaald naar 8 lokale aandachtsgebieden. Dit initiatief draagt aan al deze gebieden bij, zoals met een gezond en gevarieerd voedselaanbod (1. gezondheid). Door de duurzame voedselkeuze steunen we vormen van landbouw die rekening houdt met het landschap, de bodem en de dieren (2. landschap en natuur). En die uiteraard zorgen voor een versterking van kringlopen, minder voedselverspilling en verlaging van de milieubelasting (3. Milieu en ecologie). De aangeboden dierlijke producten zijn gemaakt met aandacht voor het dierenwelzijn (4. Dierenwelzijn). Iedereen in het gemeentehuis kan gebruik maken van de catering. Boven de balie hangen foto’s van de 5 leveranciers, je voelt hun aanwezigheid (5. Sociale verbondenheid). Weten waar het voedsel vandaan komt geeft invulling aan identiteit. De Achterhoek als voedselregio groeit hierdoor in betekenis (6. Cultuur en identiteit). We steunen nieuwe verdienmodellen in een tijd waarin de transitie van de landbouw centraal staat (7. Vernieuwing regiobusiness). 
En met de keuze voor duurzaam voedsel hebben we ook impact elders op de wereld (8. Voedselvraagstuk wereldwijd).

Herbruikbaar 

Herbruikbaar is een term dat bij deze casus past. Zowel de initiatieven streven herbruikbaarheid na door kringlopen te sluiten als de casus zelf, die door andere partijen her te gebruiken is. Geen copyright, geen patent. Het basisdocument ‘Lochemse visie op een duurzame, gezonde en lokale catering van het bedrijfsrestaurant’ is beschikbaar. Net als de verhalen van de deelnemende partijen. 
De casus lijkt vooral geschikt voor plattelandsgemeenten. Zij liggen letterlijk in een voedsellandschap waar de lokale initiatieven als paddenstoelen uit de grond schieten. En door de beperkte omvang van de aanbesteding, kan de opdracht enkelvoudig onderhands worden uitgevoerd. Dat maakt maatwerk mogelijk. Nodig is de wil om tot een nieuwe vorm van catering te komen. Er zijn meerdere gemeenten die duurzame en gezonde producten aanbieden. Maar voor zover de gemeente weet niet 1 waar meerdere lokale partijen samen het complete pakket aan producten aan de cateraar leveren.

Winnen 

Een gezond, duurzaam én lokaal aanbod in het bedrijfsrestaurant wil iedereen, Lochem doet het. We voelen ons verbonden met het landschap, de ondernemers en de dieren en planten. Lokale partijen grepen deze kans zelf aan om dit tot een succes te maken. Met een resultaat om van te smullen. De winst van deze casus zal de beurskoers niet verhogen, maar wel de trots vergroten en de onderlinge samenhang versterken. En daar wordt iedereen beter van.

Datum start 

Juni 2023

Datum eind

De opdracht is gegeven en het contract is op 1 januari 2025 gestart. Vanaf dat moment is de duurzame, gezonde en lokale catering een feit. Echter, het model vraagt nog aandacht van alle partijen. Zoals optimalisatie van de aan te leveren producten, het wennen aan het seizoensaanbod, het verder ontwikkelen van het cateringsaanbod en de communicatie naar de gebruikers.

Dit praktijkvoorbeeld is een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2025.