Datum

Organisatie

Motivaction

Soort

Onderzoek

Gedragsbeïnvloeding is van alle tijden en een proces dat nooit ophoudt. Welke instrumenten en middelen kunnen beleidsmakers bij overheden, commerciële bedrijven en ngo’s inzetten om het gedrag van burgers en andere stakeholders bij te sturen? De kennis over gedragsbeïnvloeding is flink toegenomen. Beleidsmakers en marketingstrategen maken hier steeds meer gebruik van. Zeker als het gaat om onbewuste beïnvloedingsprocessen. Ook Motivaction voert veel onderzoeken uit waarbij het gedrag van burgers en consumenten, én hun achterliggende waarden en onbewuste keuzeprocessen centraal staan. Wat is de meest effectieve strategie om een groep of een mix van groepen te verleiden, te boeien en te binden?

Voor een maximaal effect van een verandering is het nodig om precies te weten welke aanpak werkt bij wie. Wat zijn de drempels en stimuli die spelen bij verschillende typen Nederlanders? Bij elk keuzeproces is een diversiteit aan achterliggende waarden, drijfveren en motieven in het spel. Juist die verschillen bieden mogelijkheden om specifieke groepen scherp te targetten.

Deze whitepaper biedt diepgaande praktische handvatten voor beleidsmakers bij overheden, ngo’s en commerciële bedrijven die gewenst gedrag bewust en onbewust willen beïnvloeden.

Download

De whitepaper kunt u downloaden op de website van Motivaction.