Datum

Organisatie

Toezicht Sociaal Domein van het ministerie van VWS

Soort

Onderzoek

Bij alle afdelingen van de gemeente Winterswijk kregen ervaringsdeskundigen (mystery guests) vrij snel antwoord op hun vraag. Alleen doen medewerkers er goed aan om soms wat verder te vragen, zodat ze de situatie van de vragensteller beter kunnen inschatten. Dit blijkt uit dit onderzoek van de rijksinspecties van het Toezicht Sociaal Domein.

Onderzoek

Bij het onderzoek stond de vraag centraal hoe toegankelijk gemeentelijke diensten zijn voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Daarvoor traden 5 mensen met een licht verstandelijke beperking op als mystery-guest. Zij formuleerden een hulpvraag en bezochten voor het antwoord daarop websites en loketten van gemeentelijke diensten, zoals het Klant Contact Centrum, het sociaal team van De Post en de Sociale Dienst Oost Achterhoek. Ook zochten ze contact via email en telefoon.

Conclusies

  • De toegankelijkheid van met name De Post bleek erg goed. Bij alle afdelingen kregen de ervaringsdeskundigen vrij snel antwoord op hun vraag. Alleen doen medewerkers er goed aan om soms wat verder te vragen, zodat ze de situatie van de vragensteller beter kunnen inschatten.
  • Verder vonden de ervaringsdeskundigen het jammer dat ze niet te horen kregen wanneer ze precies teruggebeld worden. Mensen met een licht verstandelijke beperking weten graag waar ze aan toe zijn.
  • De websites van het sociaal domein en van De Post zijn toegankelijk, maar de website van de gemeente kan in dit opzicht verbeterd worden.
  • Tenslotte kan ook de samenwerking tussen De Post en de andere organisaties worden verbeterd.

Onderzoek in 5 gemeenten

In 2017 deden de rijksinspecties onderzoek naar de toegankelijkheid van gemeentelijke diensten voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Naast Winterswijk is dit onderzoek ook uitgevoerd in Goes, Weststellingwerf, Utrecht en Amsterdam.