Datum

Organisatie

Erasmus Universiteit, Menno Fenger en Tebbine Strüwer

Soort

Onderzoek

In verschillende publicaties wordt aangegeven dat de maatschappelijke en arbeidsmatige activering van mensen in een uitkeringssituatie bevorderd zou kunnen worden door meer intensieve klantcontacten (zie bijvoorbeeld Fenger & Voorberg, (2013); Heyma, & Van der Werff (2014)). Er is hiervoor vooralsnog echter geen onomstotelijk w etenschappelijk bewijs.

Om te kunnen experimenteren met intensieve klantcontacten hebben SV La nd en de Erasmus Universiteit Rotterdam het initiatief hebben genomen tot de ontwikkeling van de zogeheten FIP - methodiek. FIP staat voor Frequent, Intensief en Persoonlijk klantcontact. De kern van de FIP methode is dat consulenten van een sociale dienst klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt gedurende een jaar vier keer spreken. Deze gesprekken hebben een breed karakter: in de gesprekken komen zowel onderwerpen aan de orde die rechtstreeks met de Participatiewet te maken hebben als zaken die een eventuele belemmering kunnen vormen voor maatschappelijke of arbeidsmatige participatie, zoals gezondheid, financiën, relaties of woonsituatie. De consulenten stimuleren cliënten om op ten minste een van deze gebieden duidelijke stappen te zetten zodat er beweging ontstaat aan de zijde van de klant. Deze beweging kan resulteren in uitstroom uit de uitkering, maar ook in een verbeterde levenskwaliteit.

In 2014 zijn gemeenten aangezocht om te participeren in een pilot om de effecten van deze metho diek te kunnen vaststellen. De Intergemeentelijke Sociale D ienst (ISD) Brabantse Wal – waarin de gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht participeren – is de eerste sociale dienst in Nederland die aan deze pilot heeft deelgenomen.