De VNG heeft een stappenplan gepubliceerd dat overheden ondersteunt bij het realiseren van een gebruiksvriendelijke en toekomstbestendige MijnOmgeving. Deze MijnOmgeving wordt ingericht met behulp van bouwstenen die al door veel overheden en leveranciers worden gebruikt: zogeheten MijnServices.
MijnOmgeving
Een MijnOmgeving is een persoonlijke digitale omgeving waarop gebruikers inloggen om hun persoonlijke gegevens en lopende zaken te bekijken. Denk bijvoorbeeld aan Mijn Belastingdienst.
Stappenplan biedt houvast
Met het nieuwe stappenplan worden overheden stap voor stap geholpen bij het starten van zo'n omgeving: van de eerste plannen tot aan de technische realisatie. Het stappenplan laat zien welke stappen u kunt zetten, wat u daarbij nodig heeft en waar u op moet letten. Daarnaast biedt de VNG praktische ondersteuning, zoals hulp bij de planvorming, technisch advies en het contact met leveranciers.
MijnOmgeving inrichten met MijnServices
MijnServices zijn herbruikbare digitale bouwstenen waarmee gemeenten en andere overheden eenvoudig en efficiënt hun MijnOmgeving kunnen inrichten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de MijnZaken-service, waarmee inwoners hun lopende aanvragen bij uw organisatie kunnen volgen, de notificatieservice voor het versturen van meldingen. En de MijnProfiel-service waar gebruikers hun persoonlijke gegevens en contactvoorkeuren kunnen beheren. Deze bouwstenen zijn ontwikkeld door samenwerkende overheden en leveranciers, getest met gebruikers en voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.
Grote behoefte onder inwoners
Uit recent onderzoek blijkt dat 2 op de 3 inwoners bij voorkeur gebruikmaken van een MijnOmgeving of gemeentelijke website om zaken te regelen. Denk hierbij aan het aanvragen van een vergunning of het indienen van een melding of klacht. Ook willen inwoners geïnformeerd worden over de voortgang van hun aanvragen, het liefst per e-mail (65%).
Efficiëntere dienstverlening
Proactieve communicatie over de status van aanvragen biedt voordelen. Als inwoners tijdig geïnformeerd worden, geeft meer dan de helft aan geen behoefte te hebben om contact op te nemen. Dit verlicht de druk op gemeentelijke communicatiekanalen en draagt bij aan efficiëntere dienstverlening.
Aan de slag met MijnServices
Vraag het stappenplan aan via het aanmeldformulier. De VNG biedt ook advies op maat, zodat u direct alle informatie en hulpmiddelen krijgt om goed van start te kunnen. Plan daarvoor een kennismakingsgesprek in via de pagina MijnServices Dienstverlening.