In de kabinetsvisie over privacy 'Zorgvuldig en bewust' staat dat de hulpvraag van de burger leidend is. Op basis van de vraag en de informatie die de burger geeft, kan de professional zich een klantbeeld vormen. Voorafgaand aan de hulpvraag mag en hoeft nog geen integraal klantbeeld opgesteld te worden op basis van de al beschikbare informatie. De noodzakelijke gegevensverwerking is sterk situationeel. De professionele inschatting telt.

Voor een simpele en enkelvoudige vraag is het niet noodzakelijk om gegevens op te vragen, bijvoorbeeld uit gegevens die binnen de gemeente beschikbaar zijn of via externe partijen. Wanneer er sprake is van een multiprobleemsituatie kan het wel noodzakelijk zijn om meer informatie te verzamelen.

Door triagemomenten in het proces in te richten kan de professional op verschillende momenten een afweging maken over de noodzakelijke gegevensverwerking (noodzaak, proportionaliteit en subsidiariteit). In de Factsheet Triage staat het belang van triage en en welke triagemomenten er kunnen zijn in het sociaal domein.