De bereikbaarheid van het landelijk gebied met het openbaar vervoer komt de laatste jaren vanwege bezuinigingen steeds meer onder druk te staan. In veel regio’s zoeken gemeenten en provincies elkaar op met elkaar alternatieve collectief vervoervoorzieningen te realiseren.

Doelgroepenvervoer

Denk daarbij aan afstemming / integratie van het doelgroepenvervoer, zoals Wmo- en leerlingenvervoer (gemeenten) en het openbaar vervoer (provincie). CROW/KpVV ondersteunt gemeenten en provincies hierbij. Zie: http://www.crow.nl/vakgebieden/verkeer-en-vervoer/collectief-vervoer

Verkeersveiligheid

Veel dossier op het gebied van verkeer en vervoer spelen in het landelijk en stedelijk gebied. Denk hierbij aan verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal verkeersongelukken. Op lokale wegen zijn relatief veel slachtoffers (doden en zwaar gewonden) te betreuren onder fietsers en oudere verkeersdeelnemers. Gemeenten hebben een verantwoordelijkheid om het aantal verkeersslachtoffers te laten afnemen. Zie: 

Duurzame mobiliteit

Ook duurzame mobiliteit (lucht, geluid en klimaat) is een zaak die voor álle gemeenten van belang is. Op grond van het SER-Energieakkoord hebben gemeenten onder meer een taak bij het stimuleren van het gebruik van schone tweewielers en de uitrol van laadpalen voor elektrische auto’s. In het landelijk gebied kan de elektrische fiets ook een goed alternatief zijn voor het collectief vervoer. Zie: