Het rijk moet met gemeenten meewerken aan regionale mobiliteitsprogramma’s, om de mobiliteitstransitie in de regio vorm te geven. Dat is een van de opmerkingen over mobiliteit en milieu die de VNG meegeeft voor de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Opmerkingen van de VNG op begroting IenW (pdf, 105 kB)

Mobiliteit verminderen, veranderen en verduurzamen 

Gemeenten en provincies zetten met regionale mobiliteitsprogramma’s (RMP’s) in op verminderen, veranderen en verduurzamen van mobiliteit in de regio. Het rijk investeert vooral in verduurzaming, maar ook de andere aspecten zijn noodzakelijk om voorzieningen bereikbaar te houden, nieuwe woningbouwlocaties te ontsluiten en de klimaatdoelstellingen te halen.

We dringen erop aan bij het verminderen van mobiliteit rekening te houden met de behoeften van verschillende doelgroepen, zoals ouderen, jongeren en mensen met een beperking. Ook is er een verschil tussen steden die autobezit en -gebruik willen beperken en plattelandsgemeenten waar de inwoners zijn meer afhankelijk van een auto.

Zie ook onze inbreng voor het commissiedebat duurzaam vervoer (pdf, 108 kB)

Overige standpunten mobiliteit

Meer informatie mobiliteit

VNG-perspectief op mobiliteit in 2050 (pdf, 588 kB)

Standpunten milieu 

  • Compenseer de fors opgelopen maatschappelijke kosten van lachgascilinders 
  • Zorg voor een structurele en toekomstbestendige aanpak voor een gezonde leefomgeving 
  • Zet in op een Europees verbod voor zeer zorgwekkende stoffen (ZZS)