Het huidige stelsel voor extra onderwijsondersteuning (de zogenaamde rugzakjes) is volgens het kabinet niet langer houdbaar. Het nodigt ertoe uit zoveel mogelijk kinderen als hulpbehoevend te bestempelen, ook als dit niet in het belang van het kind is. Bovendien is er sprake van een steeds verdere bureaucratisering en de geleverde zorg is niet altijd doelmatig. De kosten voor onderwijsondersteuning zijn afgelopen jaren explosief toegenomen. Het kabinet kiest daarom voor een nieuw stelsel dat zich kenmerkt door verdergaande decentralisatie naar scholen.

Zorg buiten de klas

Eén van de constateringen van de Inspectie van het Onderwijs is dat op dit moment er te veel zorg buiten de klas georganiseerd is. Daardoor heeft de docent in de klas minder mogelijkheid om het probleem zelf op te lossen. Leerlingen worden buiten de klas of school verplaatst, zonder dat duidelijke is wat dat oplevert. Ook in andere sectoren is de vraag aan de orde hoe professionals meer ruimte krijgen en de eigen kracht van mensen voorop komt te staan. Te denken valt aan Jeugdzorg, AWBW en sociale zekerheid. Een goede intersectorale afstemming tussen deze beleidsterreinen is nodig.