Nieuws
Gemeenten krijgen vanaf 1 januari 2025 de bevoegdheid om te handhaven als verhuurders zich niet houden aan de huurprijsbescherming via het woningwaarderingsstelsel. De Wet betaalbare huur, die is ingegaan per 1 juli 2024, bepaalt ook dat die huurprijsbescherming is uitgebreid naar het middensegment.
Alle grote opgaven in het fysieke domein hebben ruimte onder het maaiveld nodig. Daarnaast worden we steeds vaker geconfronteerd met slechter functioneren van bodem- en watersystemen door vervuiling of verdroging. Met regionale kennisschakels kunnen we kennisvraagstukken over bodem en ondergrond oppakken.
De VNG, Natuurmonumenten en Natuurbegraven Nederland presenteren vandaag een handreiking over de mogelijkheden en voordelen van natuurbegraafplaatsen voor gemeenten. De handreiking is een stapsgewijze gids voor gemeenten die een natuurbegraafplaats willen realiseren.
De helft van de mensen van 60-75 jaar praat over de toekomst, blijkt uit onderzoek. Om dit gesprek te stimuleren, lanceerde het ministerie van VWS de campagne 'Praat vandaag over morgen'. De boodschap: 'Praat over hoe je fit wilt blijven, hoe je wilt wonen en wat je voor elkaar kunt doen als zorg nodig is'.
Het voorontwerp Nota Ruimte agendeert urgente keuzes die gemaakt moeten worden in de schaarse ruimte van Nederland. De VNG onderstreept de noodzaak hiervan. Het voorontwerp is een goede basis om het gesprek te voeren over deze keuzes en hoe ze regionaal vorm krijgen.
Tijdens de Europese Milieuraad hebben de EU-lidstaten ingestemd met de verordening natuurherstel. Nederland stemde tegen, maar door een persoonlijke overtuiging van de Oostenrijkse minister werd er een gekwalificeerde meerderheid behaald. De verordening is direct van kracht.
De Wet betaalbare huur is een van de bouwstenen die gemeenten kunnen inzetten om huurders meer bestaanszekerheid te bieden. Ook zorgt hij voor meer doorstroming in de huursector. We roepen de Eerste Kamer op om morgen voor deze wet te stemmen en voor de motie die gemeenten extra voorbereidingstijd geeft.
De vele slachtoffers en hoge maatschappelijke kosten maken duidelijk dat we niet genoeg doen aan verkeersveiligheid. In een brief aan de Kamer geven we enkele aandachtspunten om het aantal slachtoffers structureel te verlagen.
In het gemeentelijk domein leven al geruime tijd zorgen over de financieringsvorm van het VTH-apparaat - grotendeels door leges. De trend is, zeker met de komst van de Omgevingswet en Wkb, naar minder vergunningplicht en verschuiving van VTH-taken. De VNG en Vereniging BWT zijn een onderzoek hiernaar gestart.