De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om uiterlijk in 2030 de stekker te trekken uit de regionale samenwerkingsverbanden die aan de RES (regionale energiestrategie) werken. De VNG vindt dit voorbarig en risicovol en het levert onnodige onrust op. De VNG wil hierover met de minister in gesprek.
Nieuws
Nieuws
De VNG herkent de aanbevelingen uit het rapport ‘Een koud bad voor warmtenetten’ van de Algemene Rekenkamer. We roepen het kabinet op om verschillende conflicterende subsidieregelingen te voorkomen, zodat de inzet van subsidies bijdraagt aan het betaalbaar maken van een alternatief voor aardgas.
De Maatschappelijke Alliantie roept het kabinet op om te komen tot een consistent, realistisch en uitvoerbaar klimaatbeleid. We steunen dit en benadrukken dat in de voorjaarsnota voldoende capaciteit en beschikbare middelen voor gemeenten noodzakelijk zijn voor een betaalbare en uitvoerbare energietransitie.
Om uit de impasse rondom de na-isolatie van gebouwen te komen, wil het rijk eDNA als erkende maatregel opnemen in de Omgevingsregeling. Gemeenten delen de wens dat eDNA zo snel mogelijk kan worden toegepast, maar hebben nog wel vraagtekens.
De VNG onderschrijft het advies van verkenner Frans Rooijers om private warmtebedrijven zo snel mogelijk publiek te maken. Op 23 januari heeft hij dit advies aan de minister van KGG aangeboden aan de Tweede Kamer. Om de doelen in de gebouwde omgeving te halen moet een doorbraak geforceerd worden.
De VNG en IPO pleiten voor meer mogelijkheden voor lokaal maatwerk voor windenergie. Dan kan een betere lokale afweging worden gemaakt tussen de opgave om hernieuwbare energie op te wekken, het welzijn van omwonenden en ruimtelijke inpassing. De normen die het rijk voorstelt, dragen hieraan onvoldoende bij.
De Warmtealliantie heeft 14 januari een ‘Warmtebod’ aangeboden aan de minister van KGG om het tempo van de realisatie van warmtenetten te verhogen. De VNG steunt de gedachte hierachter. Het laat zien dat partijen klaarstaan om, met de juiste randvoorwaarden, de uitrol van warmtenetten te versnellen.
Gemeenten hebben duidelijkheid nodig over waar, wanneer en hoeveel groen gas beschikbaar komt, zodat ze weten welke alternatieven voor aardgas ze kunnen inzetten. We dringen hier nogmaals op aan in onze inbreng voor het commissiedebat Waterstof, groen gas en andere energiedragers op 16 januari.
Met de tweede tranche kunnen nu alle gemeenten aanspraak maken op de SPUK Versnelling natuurinclusief isoleren. Uit onze consultatiereactie zijn 2 belangrijke punten overgenomen: de eis van een gemeentedekkend soortenmanagementplan is losgelaten, en de verdeelsleutel voor de vleermuisverblijven is aangepast.
Het realiseren van alternatieve verblijven voor vleermuizen is een voorwaarde voor de landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren (NVI). Om geschikte locaties daarvoor te vinden kunnen gemeenten nu gebruikmaken van nieuwe data die zijn toegevoegd aan Datavoorziening Energietransitie Gebouwde Omgeving (DEGO).