De Tweede Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid debatteert woensdag 11 september over de onderwerpen mensenhandel en prostitutie. De VNG heeft de commissieleden een inbreng op het debat gestuurd, hierin pleiten we er onder meer voor om deze onderwerpen voortaan apart te behandelen.
Behandel mensenhandel en sekswerk apart
De aanpak van mensenhandel richt zich op illegaliteit, misstanden en uitbuiting. Sekswerk is een erkende legale en gereguleerde vorm van werk. Het samenbrengen van van beide onderwerpen in één commissiedebat kan een visie creëren dat sekswerk gelijk staat aan mensenhandel. Dat schept een onterecht en stigmatiserend beeld van een legaal beroep en vertroebeld het maatschappelijk debat.
Opvang slachtoffers mensenhandel met multiproblematiek: zorg voor extra structurele financiën
De opvang van slachtoffers van mensenhandel met multiproblematiek (trauma, verslaving, psychische klachten en instabiele huisvesting) kampt jaarlijks met een tekort van circa € 1 miljoen. Vanaf 2026 dreigt dit tekort verder op te lopen. De VNG pleit daarom voor aanvullende structurele financiering om deze opvang adequaat te kunnen vormgeven.
Versterk de capaciteit van AVIM om mensenhandel te bestrijden
Het capaciteitstekort bij de Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel belemmert de aanpak van mensenhandel. Dit brengt de bescherming van slachtoffers, maar ook de continuïteit van de aanpak van daders in gevaar. Het versterken van de capaciteit van de AVIM is essentieel om mensenhandel effectief te bestrijden.
Betrek gemeenten bij de uitwerking van het uitgebreide artikel 273f
Het wetvoorstel voor modernisering en uitbreiding van de strafbaarstelling van mensenhandel heeft gevolgen voor de uitvoerbaarheid door gemeenten. De uitbreiding van artikel 273f voegt de strafbaarstelling van ‘ernstige benadeling’ toe. Gemeenten zijn deels verantwoordelijk voor opvang en hulpverlening, en moeten ook ernstige benadeling signaleren. Dit vraagt om goede training van toezichthouders en voldoende middelen en capaciteit. Betrokkenheid van gemeenten bij de verdere uitwerking is daarom essentieel.
Sekswerk: geef gemeenten wettelijke grondslag voor gegevensverwerking
Door het ontbreken van een wettelijke grondslag voor het verwerken van bijzondere persoonsgegevens van sekswerkers kunnen gemeenten niet effectief optreden tegen misstanden, in het vergunde en niet-vergunde circuit. Dit beperkt bijvoorbeeld de aanpak van illegale exploitanten en het belemmert het creëren van een veilige en gezonde branche. We dringen daarom als eerste stap aan op een snelle behandeling van het Wetsvoorstel gemeentelijk toezicht op de seksbedrijven (Wgts)
Gemeenten hebben behoefte aan duidelijkheid over Wetsvoorstel regulering sekswerk
We hebben eerder onze zorgen geuit over het doel en bepaalde onderdelen van het Wetsvoorstel regulering sekswerk. Tegelijkertijd is het van groot belang dat er nu duidelijkheid komt in welke vorm de Wet regulering sekswerk doorgang zal krijgen. De onduidelijkheid hindert gemeenten in een goede (innovatieve) beleidsvorming, en adequate uitvoering van hun taken en kan leiden tot rechtsonzekerheid voor sekswerkers en exploitanten. Daarnaast is er nog geen toereikend budget beschikbaar voor de uitvoering van de wet.