De gemeente Venlo is druk bezig om de dienstverlening aan inwoners met financiële zorgen verder te verbeteren. Venlo doet dat op basis van de routekaart Financiële Zorgen van de VNG.
De afgelopen periode hebben zowel inwoners van Venlo als professionals van de gemeente samen met medewerkers van de VNG in meerdere sessies alle 8 mijlpalen van de routekaart doorlopen en gekeken hoe de ideale inwonersreis er in Venlo uit ziet.
Op basis van alle input die is verzameld, is vervolgens geïnventariseerd wat er moet gebeuren om die ideale inwonersreis vorm te geven aan de hand van onder andere de volgende vragen:
- Wat gaat er goed of moet er worden verbeterd in de werkwijze van de professionals?
- Waar moet beleid voor worden gemaakt of aangepast?
- Wat is er nodig op het gebied van ICT, informatievoorziening en communicatie?
- Welke juridische uitdagingen liggen er nog?
Als afsluiting van deze fase, was er op 4 april een zogenaamde bedrijfsvoeringssessie. Experts vanuit het programma Verbinden Schuldendomein en vanuit de gemeente (armoedebeleid, financiën, privacy, ICT, communicatie, juristen) gingen met elkaar in gesprek over een aantal thema's waar nu de eerste stappen gezet kunnen worden:
- Hoe geven we medewerkers de ruimte om nog meer maatwerk te leveren?
- Welke mogelijkheden zijn er om intern meer gegevens te delen zodat de inwoner maar 1x zijn verhaal hoeft te doen, maar er wel een "proportioneel” inwonersbeeld ontstaat?
- Welke kansen zijn er om nog passender kanalen in te zetten om meer inwoners met geldzorgen te bereiken?
Aan het einde van de sessie lag er een mooie opbrengst aan ideeën én op alle thema's een begin van een plan van aanpak waar projectleider Theo Peeters weer mee verder kan:
“Het waardevolle van deze sessie vond ik met name de concreetheid van de stappen en oplossingen waarmee we op de verschillende thema’s verder kunnen, ook de ingebrachte voorbeelden van hoe het bij andere gemeentes gebeurt, en bij Venlo ‘nog’ niet, helpen. Dit is dan m.i. ook de kracht en toegevoegde waarde (naast het bieden van de kapstok e.g. “Financiële Routekaart”) van de samenwerking met de VNG. Werk aan de winkel binnen de Gemeente Venlo, en fijn dat er hulp is”.
Meer informatie
Ook belangstelling voor de routekaart Financiële Zorgen? U vindt hem hier: De routekaart Financiële Zorgen | VNG
Vragen over de routekaart of interesse in ondersteuning bij de implementatie van (onderdelen van) de routekaart? Mail naar schulden@vng.nl.