Met de invoering van PGB 2.0 wordt het gebruik van het Gemeentelijk Gegevensknooppunt (GGk) de standaard voor gegevensuitwisseling rondom persoonsgebonden budgetten. Gemeenten kunnen dan niet langer handmatig pgb-berichten uploaden via de Sociale Verzekeringsbank. Overstap naar het GGK vergt voorbereiding.

Overstap naar het GGk

Het is belangrijk om tijdig te starten met het plannen van een overstap naar het Gemeentelijk Gegevensknooppunt, zodat gemeenten voorbereid zijn op het gebruik van PGB 2.0 in de toekomst. Danny Kalkhoven, functioneel specialist PGB 2.0 bij de VNG legt uit: 'Het gebruik van het GGk is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor uniformiteit in de keten. Dat is essentieel voor de betrouwbaarheid van PGB 2.0.'

Verbeteringen in efficiƫntie en veiligheid

Het GGk biedt een veilige, gestandaardiseerde manier om berichten uit te wisselen tussen gemeenten en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Gemeenten die al werken met het GGk, zien veel voordelen:

  • Meer efficiĆ«ntie: processen verlopen sneller en zijn minder arbeidsintensief.
  • Minder fouten: automatische verwerking minimaliseert het risico op menselijke fouten.
  • Veiligheid: gevoelige gegevens worden uitgewisseld in een volledig beveiligde omgeving die voldoet aan de AVG.

Verwerkingstijd verminderd

Patrick Bellaart, functioneel beheerder bij de gemeente Haarlemmermeer, ziet een groot verschil: 'Voorheen moesten we gegevens handmatig uit ons systeem halen, omzetten in een bestand en vervolgens uploaden,' vertelt hij. 'Dit proces was foutgevoelig en tijdsintensief. ' Sinds de overstap naar het GGk is de verwerkingstijd aanzienlijk verminderd. Patrick legt uit: 'Wij hadden een procesinrichting waarbij we 12 uur per week kwijt waren en nu zijn we naar minder dan een kwartier gegaan. Alles loopt nu via een geautomatiseerd proces. Consulenten voeren gegevens in, de software rekent het uit, en alle mutaties worden dagelijks automatisch verwerkt en doorgestuurd naar de SVB.'

Een goede voorbereiding is het halve werk

De overstap naar het GGk vereist zorgvuldige voorbereiding, maar hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Patrick deelt zijn ervaring: 'De technische kant van de overstap was niet het grootste obstakel, maar het was de afstemming tussen de verschillende afdelingen en processen die tijd en moeite vergde. Iedereen moet op 1 lijn zitten en de nieuwe werkwijze begrijpen.'

Rodney Egger, relatiemanager bij het Inlichtingenbureau, benadrukt dat de technische infrastructuur voor de meeste gemeenten al aanwezig is. 'Vrijwel alle gemeenten hebben al een verbinding met het GGk. Voor PGB 2.0 is het vooral een kwestie van het activeren van de juiste functionaliteiten en het aanpassen van interne processen.'

Ondersteuning VNG en Inlichtingenbureau

Zowel de VNG als het Inlichtingenbureau (IB) staan klaar om gemeenten te ondersteunen bij de overstap. Danny: 'We hebben documentatie beschikbaar waarmee gemeenten aan de slag kunnen. Door nu actie te ondernemen, voorkom je haastwerk op het laatste moment.'

Waarom nu al overstappen?

Gemeenten die wachten, lopen straks het risico dat ze niet meer in staat zijn om hun PGB-berichten correct aan te leveren. Danny waarschuwt: 'Met PGB 2.0 is het GGk de enige standaard. Gemeenten moeten nu in actie komen om straks zonder problemen te kunnen werken.' Patrick sluit zich daarbij aan: 'Straks moet je voldoen aan de nieuwe eisen. Het kost tijd om alles in te richten, maar uiteindelijk levert het je veel meer tijd op.'

Voor gemeenten die nog niet zijn overgestapt, is dit het moment om actie te ondernemen. Met ondersteuning vanuit de VNG en het IB kunnen zij hun processen optimaliseren en zich voorbereiden op het gebruik van PGB 2.0. Zoals Patrick treffend zegt: 'Het kost tijd, maar het levert uiteindelijk veel meer tijd op.'

Meer informatie