De normbedragen voor het leerlingenvervoer voor het schooljaar 2025-2026 zijn bekend. Het zijn de bedragen voor de inkomensgrens, de draagkrachtafhankelijke bijdrage en de kilometervergoeding, zoals genoemd in de VNG Modelverordening Leerlingenvervoer.
Nieuwe modelverordening
Wij kondigden eerder aan dat gemeenten deze berekeningen met de informatie uit de nieuwe modelverordening zelf konden uitvoeren. Na vragen hierover van diverse leden hebben we besloten om de jaarlijkse indexering toch voor u te berekenen. Deze dienstverlening blijkt door u zeer te worden gewaardeerd.
Indexatie
De inkomensgrens is geïndexeerd met het indexcijfer van de cao-lonen, volgens de methode van artikel 4 lid 7 Wet op het Primair Onderwijs. Voor de indexering van de draagkrachtafhankelijke bijdrage is gebruik gemaakt van de consumentenprijsindexering vervoersdiensten van het CBS.
Inkomensgrens
Volgens artikel 4 lid 7 Wpo is de basis voor het berekenen van het drempelbedrag het gezamenlijk inkomen van € 17.700,- met peildatum 1 januari 1999. Vanaf dit jaar wordt het inkomen jaarlijks geïndexeerd met cao-lonen indexatie. Het indexcijfer voor 1999 was 76,2 (2010 = 100).
Extra info: Het CBS heeft de basis voor berekening van het indexcijfer voor 2023 gewijzigd in 2020 = 100. Het indexcijfer voor 1999 wordt daardoor 62,4 (2020 = 100).
17.700 (inkomensgrens 1999) / 28.350 (inkomensgrens 2020)*100 = 62,4
Voor het schooljaar 2025-2026 wordt het kalenderjaar 2023 gebruikt. Zoals in artikel 4 lid 7 WPO staat, wordt het tweede kalenderjaar voorafgaande aan het kalenderjaar van het schooljaar waarvoor vergoeding wordt gevraagd, gebruikt voor de inkomensgrens. Voor de indexering van de cao-lonen wordt gebruik gemaakt van de CBS-tabel cao lonen, contractuele loon en arbeidsduur, (contractuele loonkosten per uur, tweede kolom). Het CBS stelde voor 2023 het indexcijfer voor de cao-lonen vast op 111,7 (2020 = 100).
De inkomensgrens 2025-2026 wordt dan als volgt berekend: € 17.700 gedeeld door 62,4 maal 111,7 = € 31.684,13 . Met afronding op een veelvoud van € 450,- wordt dat € 31.500,-.
Dit betekent dat de inkomensgrens voor 2025/26 een bedrag is van € 31.500,-.
Draagkrachtafhankelijke bijdrage
Deze bijdrage kan gevraagd worden als de afstand tussen woning en dichtstbijzijnde toegankelijke school voor basisonderwijs meer dan 20 kilometer bedraagt. Voor de indexering van de draagkrachtafhankelijke bijdrage is gebruik gemaakt van het CBS consumentenprijsindexcijfer (CPI) vervoersdiensten (Bestedingscategorie 073000 Vervoersdiensten, eerste kolom). Het indexcijfer voor 2023 is 137,61 (2015 = 100). Het indexcijfer stijgt in 2024 tot 138,56.
De draagkrachtafhankelijke bijdrage per inkomensgroep wordt dan als volgt berekend: eigen bijdrage 2024-2025 gedeeld door 137,61, maal 138,56, met afronding op een veelvoud van € 5,-.
De inkomensbedragen in de tabel worden geïndexeerd op basis van de CBS-tabel ontwikkeling CAO-lonen (Cao-lonen en contractuele loonkosten, % verandering t.o.v. het 4e kwartaal van het voorgaande jaar, kolom ‘contractuele loonkosten per uur’). Deze tabel is de opvolger van de tabel regelingslonen volwassen werknemers die genoemd staat in de modelverordening. De verkregen bedragen worden afgerond op € 500. De loonontwikkeling in het 4e kwartaal van 2024 vertoont een stijging van 6,7% ten opzichte van een jaar eerder.
Alle inkomensbedragen in de tabel van 2024/25 dienen dus geïndexeerd te worden met + 6,7% en vervolgens naar boven afgerond op € 500.
Inkomen vanaf | Tot | Eigen bijdrage |
0 | € 42.000 | nihil |
€ 42.000 | € 50.000 | € 185 |
€ 50.000 | € 58.000 | € 820 |
€ 58.000 | € 65.000 | € 1.520 |
€ 65.000 | € 74.500 | € 2.230 |
€ 74.500 | € 81.500 | € 2.990 |
€ 81.500 | Voor elke € 5.000,- erbij | € 715 |
Kilometervergoeding
Ouders komen in aanmerking voor vergoeding per kilometer als zij zelf het vervoer regelen met toestemming van of op verzoek van het college van B en W. Deze vergoeding wordt doorgaans berekend op basis van de algemeen gebruikelijke belastingvrije kilometervergoeding van € 0,23. De kortste afstand tussen de woning en de school is hierbij van toepassing.
Dit is vrijwel gelijk met de reguliere vergoeding aan chauffeurs. ’s Morgens dient ook de retourreis en ’s middags ook de heenreis vergoed te worden. Met een kilometervergoeding van € 0,23 vergoed je per dag 4 x de reis. In het geval gemeenten het zogenaamde schijvenmodel hanteren wordt de heen- en terugreis tweemaal vergoed.
Er wordt geen vergoeding verstrekt wanneer de leerling ook tussen de middag wordt vervoerd.
De vergoeding voor het gebruik van een eigen fiets bedraagt € 0,11 per kilometer. Dit is gebaseerd op 50% van de kilometervergoeding voor autogebruik, naar beneden afgerond. De bedragen worden uitgekeerd voor de kilometers die de leerling aflegt.