Datum

Organisatie

Vektis, in opdracht van het ministerie van VWS

Soort

Onderzoek

Dit rapport bevat cijfers en analyses over de huisbezoeken aan budgethouders, die zorgkantoren in 2017 hebben afgelegd. De zorgkantoren hebben de afgelopen jaren een balans gevonden tussen een service- en controlegericht huisbezoek.

Achtergrond

De huisbezoeken zijn in 2012 door toenmalig staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) in het leven geroepen om pgb-fraude op te sporen. Bureau Vektis rapporteert in opdracht van het ministerie over de huisbezoeken. In totaal zijn er zo’n 40.000 mensen die van een pgb gebruik maken. De medewerkers van de zorgkantoren legden in 2017 zo'n 13.000 huisbezoeken af.

Enkele observaties huisbezoekers

  • 97% van de cliënten is tevreden tot zeer tevreden is over de zorg die ze voor het persoonsgebonden budget ontvangen.
  • De zorg sluit in de regel goed aan op de beperkingen van de cliënt. Desondanks zijn er altijd verbeteringen mogelijk. 76% van de huisbezoeken leidt tot enigerlei vervolgactie, zoals advisering, voorlichting en fraudeonderzoek door het zorgkantoor.
  • Bij 220 van de huisbezoeken kregen de medewerkers een vermoeden van fraude. Dat is met 1,7% van de gevallen ongeveer even vaak als in de 2016 (1,9%) en 2015 (1,4%). Hierbij bleek overigens de zorgverlener de boosdoener en niet de budgethouder. In deze situaties is het fraudeteam van het zorgkantoor ingeschakeld.
  • Naast fraude werd bij 370 bezoeken oneigenlijk gebruik gesignaleerd. Ook dat vermoeden richtte zich vooral op de zorgverlener.

Dit onderzoek heeft minister De Jonge (VWS) met een brief aan de Tweede Kamer aangeboden.