Datum

Wegwijs in online dienstverlening helpt gemeenten om hun online dienstverlening én hun online team verder te professionaliseren.

Online dienstverlening stelt u als gemeente voor uitdagingen. Eén daarvan is de organisatorische kant: hoe organiseer je goede online dienstverlening? Hoe ziet een online team eruit? Welke rollen en competenties heb je nodig? De publicatie wegwijs in online dienstverlening geeft antwoord op deze vragen. U wordt wegwijs gemaakt door andere gemeenten in Nederland die de afgelopen jaren goede online dienstverlening hebben gerealiseerd.

De publicatie is het resultaat van een onderzoek bij zeven gemeenten die succesvol zijn in online dienstverlening. De publicatie 'Wegwijs in online dienstverlening' bestaat uit:

  • Generieke succesfactoren voor het organiseren van een succesvolle online dienstverlening;
  • Zeven unieke succesverhalen van gemeenten, inclusief hun behaalde resultaten;
  • Per gemeente een beschrijving van het online team. Hierbij is de focus gelegd op het beschrijven van de rollen, taken en competenties;
  • Een teamplotter: een doe-het-zelf werkvorm waarmee elke gemeente zelf een analyse kan maken van het eigen online team en kan nagaan welke rollen aanwezig zijn en welke ontbreken;
  • Veelvoorkomende rollen bij gemeenten met betrekking tot online dienstverlening.

Betrokken organisaties

  • Gemeente De Fryske Marren
  • Gemeente Haarlemmermeer
  • Gemeente Heerenveen
  • Gemeente Terneuzen
  • Gemeente Tilburg
  • Gemeente Utrecht
  • Gemeente Zeewolde

Contactpersoon

Wilt u meer weten over dit product? Neem gerust contact op met VNG Realisatie