Datum

Met de toolkit Meten & Verbeteren van de Website leert u tijd- en kostenefficiënte methodes aan waarmee u zelf uw website aantoonbaar verbetert.

Waarom uw website meten en verbeteren?
Inwoners verwachten van hun gemeente moderne en gebruiksvriendelijke online dienstverlening. Steeds vaker zoeken zij online naar informatie over bijvoorbeeld afvalinzameling of vragen zij online een vergunning aan. Om de dienstverlening meer klantgedreven te maken is inzicht in het (zoek)gedrag en de ervaringen van uw websitebezoekers essentieel. Hetzelfde geldt voor de prestaties van uw website: lukt het websitebezoekers om taken succesvol af te ronden? Een klantgedreven website leidt tot een hogere klanttevredenheid en minder onnodig verlies van bezoekers.

Hoe werkt het? 
In de toolkit ‘meten & verbeteren van de website op basis van usability onderzoek’ vindt u informatie over de methodiek voor een doe-het-zelf usability-onderzoek. Dit is een kosten- en tijdsefficiënte methode. In de toolkit vindt u een een uitgebreid stappenplan om een usability-onderzoek zelf aan te pakken en uit te voeren. Verder biedt de toolkit een aantal handige checklists en overzichten, die u kunt gebruiken tijdens uw onderzoek. Deze documenten kunt u als basis gebruiken en zelf aanpassen voor uw onderzoek. Ook vindt u voorbeelden van andere gemeenten die kunnen helpen en inspireren. . 

Voor wie?
De toolkit is interessant voor iedere webprofessional, gemeentelijke adviseur of projectleider online dienstverlening of communicatieadviseur die actief aan de slag wil met klantgedreven dienstverlening.
 

Betrokken organisaties

  • VNG Realisatie

Contactpersoon

Heeft u vragen over deze toolkit? Neem dan contact op met dienstverlening.realisatie@vng.nl.