Rotterdam stapt zelf naar de rechter om geld terug te krijgen van een Rotterdamse zorgaanbieder die fraude zou hebben gepleegd. Een aangifte liep op niets uit. De gemeente spant nu een civiele zaak aan met een duidelijke boodschap: over de rug van Rotterdammers verrijk je jezelf niet. ‘Wij accepteren geen enkele vorm van misbruik van zorggeld.’

In 2018 draaide Rotterdam de geldkraan naar de aanbieder al dicht. Oudere Rotterdammers met een persoonsgebonden budget van de gemeente die er zorg of andere hulp van kregen, werden benaderd om over te stappen. Met succes. Tegelijkertijd liep de ingewikkeldere zorg via de verzekeraars wel door.

Tips over fraude

De gemeente nam deze stap na onderzoek van het Regionaal Toezicht WMO, dat kijkt of een organisatie goed zorg levert. De conclusie: de zorg was niet op orde. Ook spraken de onderzoekers in juni 2017 over ‘mogelijke onrechtmatigheden’. Omdat er ook tips binnenkwamen over fraude, werd er vervolgens een onderzoek gedaan dat meer gericht was op onder meer de financiën.

Er bleek minder zorg te worden geleverd dan waarvoor werd betaald, de administratie ontbrak, er waren privacyschendingen en er was sprake van belangenverstrengeling. Het rapport hierover is geheim. Daarom wil de gemeente de naam van de aanbieder niet bevestigen of vertellen om hoeveel geld het gaat. Een civiele rechtszaak zal uiteindelijk echter altijd in de openbaarheid komen.

Meer informatie

Het volledige artikel staat online op de website van het Algemeen Dagblad.