Het Programma aan de slag met de Omgevingswet (ADS) is samen met de regio Utrecht gaan inventariseren wat voor interbestuurlijke afspraken men kan gebruiken om straks vlot aan de procedures te kunnen werken. Zij heeft dit per kerninstrumenten in kaart gebracht. Dit helpt bij het werken aan de grote maatschappelijke opgaven die vaak interbestuurlijk opgepakt worden. Denk hierbij aan klimaatadaptatie, energietransitie, gezondheid en woningbouw. 

Samenwerken in de regio gebeurt al veel. Dit kunnen kleinschalige ambtelijke samenwerkingen zijn, maar ook zeer uitgebreide bestuurlijke samenwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende gemeenten die samen met andere bevoegd gezagen werkplaatsen hebben opgezet om de inwerkingtreding van de Omgevingswet (en de transitieperiode) zo soepel mogelijk te laten verlopen.  Deze samenwerkingen worden vaak geformaliseerd in samenwerkingsovereenkomsten. Met de komst van de Omgevingswet is de vraag vanuit de regio Utrecht gekomen, welke afspraken nodig of wenselijk zijn voor de nieuwe (samenwerkings)processen onder de wet.

Inhoud

De inventarisatie van de interbestuurlijke samenwerkingsafspraken hebben we in een tabel gezet. Hiermee krijgen bevoegd gezagen en andere organisaties inzicht in welke interbestuurlijke afspraken zij kunnen maken. Dit is gedaan met de geest van artikel 2.2 van de Omgevingswet, namelijk dat enerzijds samenwerking wordt aangemoedigd maar dat anderzijds ook afstemming met elkaar nodig is.

De afspraken en de bijbehorende informatie is gemaakt met medewerking van verschillende experts. Toch willen we benadrukken dat de lijst geen juridische status heeft: het staat iedereen vrij om het wel of niet te gebruiken.

Werkwijze

De interbestuurlijke afspraken zijn geïnventariseerd door middel van bronnen uit verschillende beleidslagen, juridische documenten en kennis van experts op zijn/haar terrein. De afspraken zijn vervolgens uitgesplitst in verschillende rubrieken, waarbij de gebruiker afspraken kan filteren op basis van onderwerp, bevoegd gezag, prioriteit en status van de  afspraak.

Voor meer informatie over het proces en de totstandkoming van het overzicht is bijgevoegd de PowerPoint te raadplegen.

Type product

VNG en andere koepels, Voorbeelden van gemeenten

Ik zoek informatie voor

Algemeen, Beleidsadviseurs, Communicatieadviseurs, Financials, ICT & IV managers, architecten, Planvormers (planmakers en regelmakers), Programmamanagers, VTH-vergunningverleners

Niveau

Inleidend