Gemeenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van kansengelijkheid binnen de samenleving. Om de diversiteit in de aanpak van kansenongelijkheid door gemeenten te onderzoeken, voerden de VNG, het Netwerk Directeuren Sociaal Domein (NDSD) en Divosa een verkenning uit. Verkenning Aanpak Kansengelijkheid (pdf, 655 kB)
Nieuws
Geachte woordvoerders passend onderwijs, Dinsdag 24 juni behandelt u het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk (36 667). We geven u graag het gemeentelijk standpunt over deze wet mee, zodat u dit kunt betrekken bij uw voorbereiding.
Op de digitale overzichtsplaat 'Jouw weg in passend onderwijs' vinden ouders en leerlingen antwoorden op hun vragen over passend onderwijs. Op de plaat staan 5 situaties waarin ouders te maken kunnen krijgen met passend onderwijs. Per situatie staat beschreven waarmee ouders te maken krijgen en wie wat doet. Bekijk de...
Geachte leden van de Vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Kinderen en jongeren zijn onze toekomst. Dat zal niemand betwisten. Zij hebben een sterke thuisbasis nodig, een gezonde leefomgeving, een veilige plek om te wonen en alle mogelijkheden om zich breed te ontwikkelen1. Voor hun toekomst is samenhang op...
Geachte dames en heren, Gemeenten hebben met waardering kennis genomen van de Contouren van een werkagenda inclusief onderwijs 2035 zoals die naar u is gestuurd. De werkagenda heeft de ambitie om de stap te zetten van de individuele, passend onderwijs benadering naar een meer groepsgerichte, inclusieve onderwijsbenadering. Die ambitie delen...
De handreiking ‘Samen werken voor inclusiever onderwijs’ omvat een ontwikkelagenda voor de bestuurlijke samenwerking onderwijs-gemeenten bij het werken aan inclusie. Deze is samengesteld op basis van ervaringen in 9 voorloperregio’s en omvat beschrijvingen van praktijkvoorbeelden en praktische tips. Daarmee kunnen scholen, samenwerkingsverbanden en gemeenten goede randvoorwaarden creëren bij het realiseren...