Het Wetsvoorstel passend onderwijs is op 9 oktober 2012 door de Eerste Kamer aangenomen. Nieuw is dat scholen een zorgplicht krijgen. Dat betekent dat scholen een passende plek moeten zoeken voor een leerling. Het wetsvoorstel gaat gefaseerd in. Per 1 augustus 2014 geldt de zorgplicht voor scholen.

Fases

  • De eerste artikelen van de Wet passend onderwijs traden op 1 januari 2013 in werking. Dit zijn artikelen die nodig zijn ter voorbereiding op de invoering van passend onderwijs, zoals de inrichting van samenwerkingsverbanden.
  • In augustus 2013 trad opnieuw een aantal artikelen in werking. Het betreft de artikelen over schorsing in de WPO en de WEC en over de schoolprofielen.
  • De zorgplicht, de kern van de stelselwijziging passend onderwijs wordt per 1 augustus 2014 ingevoerd.
  • De ministeriële regeling met de regio-indeling is op 4 december 2012 gepubliceerd in de Staatscourant en trad op 1 januari 2013 in werking. Hiermee zijn ook de geografisch afgebakende regio’s duidelijk waarbinnen de schoolbesturen passend onderwijs gaan vormgeven.
  • Op dit moment wordt de lagere regelgeving uitgewerkt in besluiten (AMvB’s  en ministeriële regelingen).

Besluit passend onderwijs

In het Besluit passend onderwijs worden de volgende onderwerpen uitgewerkt:

  • Nadere voorschriften de deskundigen die het samenwerkingsverband adviseren over de toelaatbaarheid van een leerling tot het sbao en het (v)so
  • Nadere voorschriften over de tijdelijke geschillencommissie
  • Vaststellen van de kaders voor de inrichting van orthopedagogische centra (opdc). Het gaat daarbij om een tijdelijke plaatsing, leerlingen krijgen een ontwikkelingsperspectief en over de bevoegdheden van docenten.
  • Aanpassen van de regels voor symbiose.
  • Verplicht op overeenstemming gericht overleg tussen samenwerkingsverbanden, vakorganisaties en (v)so scholen.
  • Bekostigingsaspecten, waaronder Vast te stellen bedrag per leerling hoeveelheid formatie van leraren en
    onderwijsondersteunend personeel;
    - Afschaffen reguliere personele groei en groei materiële instandhouding
    - Vaststellen welke scholen in cluster 2 in aanmerking kunnen worden gebracht
    voor bekostiging als instelling voor (v)so cluster 2
    - Percentages voor de verevening (komen tot een gelijke verdeling van middelen
    over het land).

De wijzigingen als verwerkt in het Besluit passend onderwijs werden in februari 2013 aangeboden voor internetconsultatie. Iedereen kon het Besluit inzien en reageren. Nadat de uitvoeringstoets is gedaan en de Raad van State heeft geadviseerd, wordt het Besluit naar de Tweede en Eerste Kamer gestuurd.

Op 1 augustus 2014 treedt het Besluit vervolgens in werking.

Ook is een ministeriële regeling in voorbereiding waarin de tripartiete afspraken die zijn gemaakt over de personele gevolgen van de invoering van passend onderwijs worden vertaald.

Aanvullende wetgeving

Tijdens de uitwerking van de wetgeving in lagere regelgeving en bij voorbereiding op de invoering bleek dat een aantal (technische) wetswijzigingen nodig is om een goede invoering van passend onderwijs te realiseren. Het gaat om de volgende punten:

  • Mogelijk maken dat leerlingen die extra ondersteuning krijgen en waarvoor een ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld geregistreerd kunnen worden in   BRON (basisregistratie onderwijsnummer)
  • Mogelijk maken dat ook in het primair onderwijs flexibele arrangementen kunnen worden ingericht door het inrichten van een orthopedagogisch centrum (opdc), het aanpassen van de bepaling over opdc in het voortgezet onderwijs en de registratie van leerlingen die onderwijs volgen op een opdc in BRON.
  • Registratie leerlingen mogelijk maken die een arrangement/ begeleiding krijgen in het reguliere onderwijs vanuit een instelling voor cluster 1 of 2.
  • De bepaling over leerlingenvervoer compleet maken door ernstige gedragsstoornissen toe te voegen.
  • De mogelijkheid opnemen om af te wijken van het minimum aantal uren in het vso.
  • Het opnemen van een grondslag voor een uitstroommonitor uit het (v)so op basis van BRON.

Het streven is deze wet in mei 2013 aan te bieden voor internetconsultatie en per 1 augustus 2014 in werking te laten treden.

Planning en mijlpalen

In onderstaande schema zijn de planning en de mijlpalen beschreven voor de invoering van passend onderwijs.

Voortgangsrapportage invoeringstraject

Hoe staat het met de vorming van samenwerkingsverbanden in het passend onderwijs? Wat gebeurt er bij de 35 voorlopers-gemeenten? Kunnen gemeenten al overleg voeren over ondersteuningsplannen? U krijgt inzicht in de vorderingen van de invoering van passend onderwijs in de eerste voortgangsrapportage.