Laatst bijgewerkt: 08 december 2025

Het Programmateam Gezond Leven ondersteunt gemeenten proactief bij de uitvoering en implementatie van de werkagenda’s van IZA en GALA. Hieronder stellen zij zich voor.

Nynke van Zorge: 'De akkoorden in de praktijk brengen, is een hele kluif voor gemeenten'

'Bij de VNG werk ik aan verbinding van het zorgdomein en het sociaal domein en versterking van de samenwerking tussen gemeenten en zorgverzekeraars/zorgkantoren. Ik was als adviseur betrokken bij de bestuurlijke onderhandelingen rondom de akkoorden. Een mooi en intensief proces met op papier ook best een goed resultaat. Nu moet dat zich in de praktijk ook gaan bewijzen: een hele kluif voor gemeenten! Het programmateam werkt hard aan de ondersteuning van gemeenten daarbij en aan de uitwerking van alle afspraken zodat die uitvoerbaar zijn en bijdragen aan wat er lokaal en regionaal moet gebeuren. Ik vind het een hele eer dat ik dat voor de VNG mag coördineren.'

Janneke Lummen: 'Ik ben specifiek voor monitoring en de informatiepositie betrokken' 

'De belangrijkste taken voor mij in dit team, zijn de gemeentelijk positie in de diverse in te richten monitors te positioneren en aandacht te hebben voor doelmatige, bruikbare en haalbare informatie. Ook houd ik mij direct bezig met de informatiepositie van gemeenten met betrekking tot IZA en GALA. Welke informatie is nodig om lokaal en regionaal de juiste beleidskeuzes te maken (en bij te stellen), maar ook wat hebben we landelijk nodig om een sterke informatiepositie te hebben. Naast IZA en GALA houd ik mij ook bezig met aanverwante projecten en programma's, waaronder informatiepositie van de Wmo.' 

Mexx Stoof: ‘Vanuit mijn achtergrond in welzijn, zorg en semi-overheid het verschil maken door advisering en ondersteuning aan gemeenten voor GALA en IZA’

‘Door mijn gevarieerde werkervaring in zowel uitvoering als (project)management ben ik bekend met een gedeelte van de bredere context waarbinnen de IZA en GALA uitdagingen tot uitvoering komen. Gedreven door waarden als verbinding en transparantie, en door het avontuur van de zoektocht in de samenleving: Hoe kunnen we het sámen beter doen? Met mijn collega’s van het ondersteuningsteam organiseren we kennisateliers, webinars en andere bijeenkomsten, waarbij we vraaggericht de inhoud samenstellen. Ook zorgen wij voor de updates op de website, brengen wij eens per 2 maanden een nieuwsbrief uit met actuele ontwikkelingen, geplande activiteiten en nieuwe producten en wordt de 'roadmap Gezond Leven' actueel gehouden. 

Helga Breedijk: ‘Ik probeer rust, structuur en overzicht aan te brengen’

In mijn rol als projectondersteuner richt ik mij op de secretariële en administratieve taken en fungeer ik als aanspreekpunt voor de pijler beleidsontwikkeling. Ik ondersteun de beleidsadviseurs, maar bovenal probeer ik rust, structuur en overzicht aan te brengen in de drukke agenda van Nynke van Zorge, onze Programmacoördinator IZA/GALA. Mijn doel is om het werk van ons team soepeler te laten verlopen en zo bij te dragen aan onze missie voor een gezonder en actiever leven voor iedereen.

Katelyn Sadée: 'Ik houd mij dag-tot-dag bezig met het behartigen van de gemeentelijke belangen' 

'Ik houd mij dag-tot-dag bezig met het behartigen van de gemeentelijke belangen aan de landelijke tafels rondom de preventie-infrastructuur en ketenaanpakken. Daarnaast mag ik de rol vervullen als secretaris voor het Strategisch Netwerk Regiocoördinatoren en het Bestuurlijk Netwerk IZA/GALA in wording. Vanuit deze rol ben ik ook betrokken in het proces richting de Midterm Review IZA.' 

Pjer Vriens: ‘Digitaliseren gaat nooit vanzelf en kan je niet alleen'

'Voordat ik bij dit team kwam, heb ik gewerkt voor de gemeente Rotterdam binnen het team gezondheid en hield me vooral bezig met de inzet van eHealth om de gezondheid van de Rotterdammers te verbeteren.  Vanuit de VNG wil ik nu de kennis en ervaring op het gebied van eHealth en digitalisering delen en gemeenten ondersteunen bij deze grote uitdaging binnen het sociaal domein. Het uitgangspunt van de verschillende akkoorden en programma’s (GALA, IZA, WOZO, TAZ) is immers zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan. En dat gaat niet vanzelf en kunnen we niet alleen.' 

Debbie Ninkeula: 'Ik help graag waar nodig om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen'

'Als projectondersteuner maak ik onderdeel uit van het ondersteuningsteam, het eerste aanspreekpunt voor alle gemeenten. Binnen dit team organiseren we o.a. Webinars, leergangen, vragenuurtjes en fysieke (regionale) bijeenkomsten om de gemeenten van de nodige informatie te voorzien. Samen met onze partners VSG en GGD GHOR Nederland hebben we een intensieve samenwerking, mede ook met alle kennispartijen, om actuele en relevante informatie uit te wisselen. Ook voor praktische vragen omtrent het GALA/IZA kunt u ons altijd benaderen. Overall help ik graag waar nodig om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen en positieve resultaten te boeken in belang van alle betrokken partijen. Via gezondenactiefleven@vng.nl is het ondersteuningsteam rechtstreeks te bereiken.'

Hester Heringa: 'helpen met verder uitwerken van de zogenaamde 'eerstelijn' en de basis- en ontwikkelfunctionaliteiten'

'Ik vind het mooi dat ik mee mag helpen handen en voeten te geven aan de akkoorden die ervoor moeten zorgen dat de zorg óók in de toekomst voor álle mensen, en niet alleen voor de happy few, beschikbaar blijft. Ik doe dit door mee te helpen met het verder uitwerken van de zogenaamde 'eerstelijn' en de basis- en ontwikkelfunctionaliteiten. Ik ben jurist en bedrijfskundige, kan strategie en beleid goed vertalen naar de daadwerkelijke uitvoeringspraktijk, werk snel en met humor. Want het kan echt geen kwaad om ook in de moeilijke en pittige gesprekken lol te hebben!'

Ellen Krijnen: 'een bijdrage leveren aan het verbeteren van de samenwerking tussen sociaal domein en curatieve ggz'

Ik wil bij de VNG een bijdrage leveren aan het verbeteren van de samenwerking tussen het sociaal domein en de curatieve ggz zodat de collega’s in de praktijk onze inwoners nog beter kunnen ondersteunen. Mijn hele loopbaan heb ik bij gemeenten gewerkt. Het langst bij (centrum)gemeente Breda op allerlei welzijn en zorg thema’s. Sinds 2014 heb ik samen met vele collega’s beschermd wonen voor de regio ingericht. Heel relevant en leerzaam om te doen. Als gemeenten kun je veel voor mensen betekenen, maar we liepen in de praktijk toch ook vaak tegen dezelfde muren op. Ik wil bij de VNG een bijdrage leveren aan het verbeteren van de samenwerking tussen het sociaal domein en de curatieve ggz zodat de collega’s in de praktijk onze inwoners nog beter kunnen ondersteunen. In dit team hoop ik de afspraken rond de laagdrempelige steunpunten en de mentale gezondheidsnetwerken werkbaar te maken voor het sociaal domein.