Op donderdag 16 juni staat van 15.00 tot 16.00 uur het online webinar ‘Informeren is niet genoeg’ op de agenda. In dit webinar krijgt u inzicht in de context, gedragsaspecten en stressfactoren van nieuwkomers. Dit bredere perspectief helpt u om dienstverlening en naleving te verbeteren.

Statushouders in klaslokaal

Een onderdeel van het webinar is de casus ‘Beter aansluiten op de leefwereld van nieuwkomers’ van de gemeente Arnhem. Ahmad Gidder, afdelingshoofd Bureau Nieuwkomers van de gemeente, licht tijdens dit onderdeel toe hoe zijn gemeente daarmee aan de slag is gegaan. We vroegen hem en zijn collega Aaida Kabriyaal, regisseur Inburgering, alvast een tipje van de sluier op te lichten.

Meedoen en thuis voelen 

De gemeente Arnhem heeft als missie ‘de inwoner centraal’. Een uitvloeisel hiervan is dat iedereen mee kan doen en zich thuis voelt in de gemeente. Ook nieuwkomers. ‘Hierbij ondersteunen we hen met taallessen en participatietrajecten, vertelt Gidder. ‘Aan deze dienstverlening zit ook een aantal verplichtingen vast. In Arnhem hebben we goed nagedacht over hoe we deze boodschap over willen brengen. Mensen komen uit een andere cultuur, een andere systeemwereld. Daar moet je rekening mee houden. Veel van onze regisseurs hebben daarom zelf een migratieachtergrond. We zetten in op ‘begripvolle’ communicatie én een intensieve relatie.’

De onwetende volger

Om dit te bewerkstelligen hebben de regisseurs een caseload die intensief relatiebeheer vanaf dag 1 mogelijk maakt. Ook maken ze in hun contacten met nieuwkomers gebruik van persona’s. Gidder: ‘Deze persona’s, 6 in totaal, hebben we ontwikkeld op basis van onze eigen ervaringen. Denk aan de doelgerichte meedenker, de onwetende volger en de onverschillige dwarsligger. ‘Het maakt inzichtelijk met wie je te maken hebt, welke houding en gedrag iemand vertoont en met welke vragen hij of zij rondloopt. Ook kun je inschatten welk beeld iemand heeft van de gemeente en welke informatie- en contactbehoefte er bestaat.’

Persona’s in de praktijk

‘Het is geen handleiding waarmee we mensen indelen in hokjes’, benadrukt Kabriyaal. ‘We gebruiken het vooral om te reflecteren op ons eigen gedrag. Heb ik bijvoorbeeld een lastig gesprek gehad, dan kijk ik bij de persona’s of ik goed heb gehandeld en wat ik anders had kunnen doen. Ook gebruiken we de persona’s tijdens onze casuïstiekbesprekingen. Zo zorgen we voor een kwaliteitsstandaard en eenduidigheid binnen ons team.’ 

Intrinsieke motivatie

Bij nieuwkomers is het belangrijk om de boodschap te blijven herhalen én om rekening te houden met verschillende leefgebieden. Kabriyaal: ‘Onze manier van werken is erop gericht om in die context de intrinsieke motivatie te stimuleren en zo ook structureel te zorgen dat iemand zich aan de regels houdt. Het overzicht met persona’s is daarbij een van de hulpmiddelen.’

Na het webinar volgt een uitgebreid interview met Ahmad Gidder en Aaida Kabriyaal. Wilt u daar niet op wachten? Meld u dan aan voor het webinar.