Op het gebied van preventie en vroegsignalering zijn veel ontwikkelingen gaande om de samenwerking van gemeenten met partners te versterken en signalen eerder in beeld te hebben.

Zo zijn gemeenten regionaal in gesprek met samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs en lokaal met de individuele scholen om afspraken te maken over passend onderwijs. Ook heeft de gemeente een coördinerende positie in de aanpak van schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten in de regio door de leerplicht en Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) in het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). De Jeugd- en Gezinsteams leggen bovendien op uitvoerend niveau de verbinding tussen de jeugdigen, hun ouders of verzorgers, school en hulpverlening.

Gemeenten kunnen zich deze vragen stellen

Gemeenten kunnen zichzelf de volgende vragen stellen, om te verkennen in hoeverre zij kunnen sturen op preventie en vroegsignalering om risicovolle jeugdigen in beeld te krijgen en potentieel crimineel gedrag te voorkomen.

  • Heeft u integraal beleid op gebied van preventie en vroegsignalering voor risicojongeren (zowel vanuit jeugdhulp, schoolverzuim als openbare orde en veiligheid)?
  • Heeft u afspraken met ketenpartners om de privacy van de jeugdige te beschermen bij gegevensuitwisseling? Kunnen de Jeugd- en Gezinsteams in uw gemeente in de praktijk voldoen aan hun informatieplicht naar de Raad voor de Kinderbescherming?
  • Stemmen de leerplichtambtenaren in uw gemeente af met politie en de officier van justitie om aan de voorkant risicojongeren in beeld te hebben? Werken zij vanuit een gezamenlijke visie/afspraken over de aanpak?
  • Zijn er werkafspraken over afstemming tussen leerplichtambtenaar en RvdK over schoolverzuim? En met het lokale veld over de combinatie zorg en veiligheid?
  • Zijn er werkafspraken met Veiligheidshuis en Veilig Thuis?