Wat betekent het uitstel nu voor de feitelijke decentralisatie van de middelen naar elke gemeente (BW)?

Zoals het er nu uit ziet schuift de decentralisatie van de middelen voor BW naar iedere gemeente ook met een jaar op. Dat houdt in dat het verdeelmodel beschermd wonen zoals dat er nu ligt, een jaar later ingaat. Dit is echter afhankelijk van de besluitvorming die hierover de komende maanden zal plaatsvinden. 

Verschuift alleen de invoering van het woonplaatsbeginsel en het nieuwe verdeelmodel?

Inderdaad is dat het gevolg van de mededeling van de staatssecretaris. Voor de VNG zijn woonplaatsbeginsel en verdeelmodel beschermd wonen onderdeel van één pakket maatregelen, die niet los van elkaar ingevoerd kunnen worden. Doordat het woonplaatsbeginsel niet per 1/1/2023 kan worden ingevoerd kan ook het verdeelmodel beschermd wonen niet worden ingevoerd.

Betekent dit uitstel met één jaar (dus invoering per 1-1-2024)? En wanneer zal het besluit nu definitief worden genomen?

Een definitief bestuurlijk besluit over de datum van invoering wordt in het BO van juni genomen. De staatssecretaris heeft aangegeven dat hij deze tijd ook wil gebruiken om te bezien of de zorgen die de Raad van State in haar (nog niet openbaar) adviesrapport naar voren brengt en vragen die hij zelf heeft omtrent onder andere het mogelijke risico van versnippering van het aanbod en over de woningmarkt voldoende zijn ondervangen. De komende maanden zal moeten blijken of we een vorm kunnen vinden die zowel het rijk als gemeenten voldoende vertrouwen geeft om de decentralisatie per 1 januari 2024 door te voeren. De VNG gaat vooralsnog uit van invoering per 2024 en roept gemeenten op om zich hierop voor te bereiden. Eind maart zal de Tweede Kamer worden ingelicht over de stand van zaken van de doordecentralisatie.

Krijgen we in 2023 dan nog gewoon het historische bedrag als regio?

De regio’s behouden in principe hun bestaande aandeel in de totale uitkering, als het nieuwe verdeelmodel beschermd wonen niet wordt ingevoerd. Mocht daar iets aan veranderen, dan moet dat bestuurlijk worden afgesproken. Hier zullen we dan over communiceren. 

Wat betekent dit voor de nieuwe werkwijze innen van de eigen bijdrage beschermd wonen?

Het uitstel van het woonplaatsbeginsel voor beschermd wonen heeft geen directe gevolgen voor de datum van de implementatie van de nieuwe werkwijze voor de inning van de eigen bijdrage beschermd wonen (BW). De voorbereidingen gaan door. Op 1 oktober 2022 start de implementatie voor centrumgemeenten. Lees hierover meer in het nieuwsbericht van 7 maart.

Er zijn regio’s waar gemeenten beschermd wonen vanaf 2023 lokaal wilden gaan inkopen. Is dit uitstel een geldige reden om een lopend inkooptraject in te trekken?

Dat hangt ervan af of daarvoor voldoende middelen beschikbaar zijn voor een lokaal inkooptraject. Is dat niet het geval, omdat het verdeelmodel beschermd wonen wordt uitgesteld en er geen andere financiële afspraken binnen de regio zijn gemaakt, dan is het verstandig dat traject te heroverwegen.

Kunnen we ervan uitgaan dat de budgetten die zijn gepubliceerd in de septembercirculaire 2021 blijven gelden, en dat die gelden in 2023 naar de centrumgemeente vloeien?

Voor 2023 zal het huidige historische verdeelmodel beschermd wonen blijven gelden. De laatste raming van het budget per centrumgemeente voor 2023 (en verder) is opgenomen als bijlage bij de septembercirculaire gemeentefonds 2021. Een nieuwe raming van de budgetten 2023 per centrumgemeente volgt bij de meicirculaire 2022.

Wat betekent het uitstel voor de geplande landelijke inkoop van de zeer specialistische voorzieningen (LTA)?

Door het besluit dat het niet haalbaar is het woonplaatsbeginsel en het verdeelmodel BW per 1 januari 2023 in te voeren zal ook de landelijke inkoop van enkele zeer specialistische voorzieningen (via een Landelijk Transitie Arrangement) worden uitgesteld. De VNG heeft de betreffende instellingen en gemeenten waar deze instellingen staan hiervan op de hoogte gesteld.