Naast de actualiteitensessies verstuurt VTH met regelmaat actualiteitenmails, bijvoorbeeld over wijzigingen in het Omgevingsloket of over veelgestelde vragen die naar boven zijn gekomen.
In deze mail de volgende onderwerpen:
- Tam-toekomst:
- Tam instellen behandeldienst en concept verzoek
- Tam gerelateerde verzoeken
· Aanleveren gegevens bopa
· Bouwstenen veel voorkomende aanvragen: brochures
· Instellen verken uw idee
· Vragen: wat mag volgens de wetgever per email bij verzoeken
· Verbeteren vragenbomen top 10 werkzaamheden
· Confettikanon
· Update issues regienetwerk/ werking
Tam-toekomst:
- Tam instellen behandeldienst en concept verzoek
De tam instellen behandeldienst en conceptverzoek is tot 1 februari 2025 van kracht en is dus 1 maand verlengd. Deze tam houdt in dat gemeenten en od’s gebruik kunnen maken van een tijdelijke service om activiteit specifiek bepaalde activiteiten door te routeren naar een behandeldienst (bijvoorbeeld de OD of een gemeenschappelijke uitvoeringsdienst) en eventueel het conceptverzoek in te stellen. Vanaf 1 februari 2025 zullen gemeenten dit zelf moeten doen via hun TR-software.
Mocht je als gemeente nog wijzigingen willen doorgeven en niet zelf deze wijzigingen willen aanpassen, dan dient de gemeente dit voor 1 februari door te geven aan het iplo. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er verschuivingen of veranderingen zijn in het takenpakket van de od
- Tam gerelateerde verzoeken
De tam gerelateerde verzoeken is verlengd tot uiterlijk 1 jan 2026. Komende maanden wordt met softwareleveranciers besproken hoe zij deze functionaliteit in de reguliere VTH-pakketten gaan verwerken.
Meer informatie zie:
https://iplo.nl/digitaal-stelsel
https://vng.nl/nieuws/aantal-tam-verlengd-in-2025
Al dan niet verplichte indieningsvereisten bopa
Bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) kan het bevoegd gezag aan de aanvrager specifieke informatie vragen. We krijgen signalen dat sommige gemeenten standaard nu een uitgebreide set aan extra informatie opvraagt bij de initiatiefnemer.
Let wel het bevoegd gezag mag alleen die extra informatie opvragen die het bevoegd gezag nodig heeft om de gevolgen van de aangevraagde activiteit voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties te kunnen beoordelen. Afhankelijk van de gevraagde activiteit en het effect daarvan op de omgeving is de aan te leveren informatie uitgebreid of beperkt.
De te vragen informatie moet dus relevant zijn en is niet voor elke BOPA gelijk. Het bevoegd gezag moet daarom per aanvraag kritisch kijken welke informatie nodig is. Voorkom als bevoegd gedag dat u onnodige informatie vraagt aan de initiatiefnemer.
Het iplo heeft in overleg met het ministerie van VRO wat dit concreet betekent uitgewerkt. Deze informatie kun je vinden op:
Bouwstenen voor informatie op de gemeentelijke website over bouwen
Ten aanzien van bouwen heeft het toenmalig ministerie van BZK infobladen voor diverse bouwwerkzaamheden gemaakt. Bijvoorbeeld uitgebreide infobladen over dakkappelen en kozijnen. Vanuit gemeenten kregen we veelvuldig bij de inwerkingtreding van de Omgevignswet de vraag of deze infobladen niet centraal aangepast konden worden, zodat niet elke gemeente zelf het wiel moest uitvinden.
Met het ministerie van VRO en IPLO heeft de VNG afgelopen maanden gewerkt aan deze brochures. Als gevolg van de knip in de bouwregelgeving, waarbij de technische en ruimtelijke activiteit zijn losgeknipt blijkt het nog niet zo eenvoudig zijn om hier een algemene brochure van te maken. Er is dan ook gekozen om te gaan werken met tekstblokken, die gemeenten kunnen gebruiken op hun webpagina’s. Vanaf eind januari zullen deze beschikbaar komen en zullen we hieromtrent ook netwerksessies organiseren.
Al voor de inwerkingtreding van de OW, hebben veel bg’s aangegeven dat de optie conceptverzoek wel pas erg laat zichtbaar werd voor initiatiefnemers: zo moet men eerst een activiteit kiezen en het hele aanvraagproces door. Op basis van die signalen en de motivering van bg’s dat ze initiatiefnemers op een zo’n laagdrempelig mogelijke manier een initiatief kenbaar willen laten maken is gezocht naar een oplossingen.
Gekozen is dat:
- Aanvullend aan de optie ‘Conceptverzoek’ functionaliteit wordt toegevoegd ‘Verken Uw idee’. Voor het indienen van een idee kunnen bg’s zelf kiezen ‘Verken Uw idee’ aan of uit te zetten.
Hoe en op welke wijze het bg deze functionaliteit beschikbaar stelt, hangt dus af van het eigen dienstverleningsniveau maar ook van de voorkeuren die een bg heeft hoe een initiatiefnemer ideeën of een initiatief kenbaar kan maken.
Met het beschikbaar komen van ‘verken uw idee’ kunnen eventuele oplossingen die nu zijn gekozen door gemeenten heroverwogen worden en zal het een en ander software technisch, procesmatig en wellicht ook op de webpagina’s bij de gemeenten worden ingeregeld.
Samenwerking met de softwareleverancier en gemeente is hierbij van groot belang.
Op Verken uw idee in het Omgevingsloket | Informatiepunt Leefomgeving is meer te vinden over ‘Verken uw idee’.
Op 15 januari zullen Anneke Dierkx en Tom Bischops het een en ander toelichten tijdens een VTH netwerkbijeenkomst.
Wat mag volgens de wetgever per email ingediend bij verzoeken
Regelmatig horen we in het land dat verzoeken niet altijd via het DSO worden ingediend, maar soms per email of eigen gemaakte formulieren op de webpagina. Aan iplo hebben we gevraagd wat wel/ niet mag volgens de wetgever. In overleg met VRO heeft het IPLO de volgende samenvatting van de regels opgesteld:
Een digitale aanvraag of melding op grond van de Omgevingswet moet altijd via de landelijke voorziening. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om deze per e-mail in te dienen. Het is wel toegestaan om een aanvraag of melding op papier in te dienen. Die aanvraag of melding is dan vormvrij.
Aanvullingen van een aanvraag of melding mag men opsturen per mail als het bevoegd gezag dit toestaat. Het zelfde geldt voor losse gegevens of bescheiden die onderdeel zijn van de indieningsvereisten. Een aanvrager mag dus bijvoorbeeld een aanvraag omgevingsvergunning bouwen digitaal indienen en de bijbehorende bouwtekening apart per e-mail sturen, als het bevoegd gezag dit toestaat.
Let wel een melding is niet gedaan als hij niet compleet is. Of andersom een melding is pas gedaan als aan alle indieningsvereisten is voldaan. Als het bg dus toestaat dat aanvullingen mogen worden gedaan per email, dan gaat de termijn pas lopen als de melding (dus alle bijbehorende informatie is geleverd) volledig is gedaan.
Daarnaast is het goed om aan te geven dat het hier niet gaat om het toevoegen van nieuwe activiteiten bij een aanvraag, maar om indieningsvereisten. Dan ontstaat er namelijk een nieuwe aanvraag.
Andere informatieverplichtingen dan de melding mag men via het Omgevingsloket indienen, maar het is niet verplicht. Het digitaal indienen van die gegevens en bescheiden is dan vormvrij, tenzij het bestuursorgaan anders heeft bepaald.
Dit op basis van artikel 16.1, Omgevingswet, de artikelen 14.1 en 14.2 van het Omgevingsbesluit en artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht.
Speciale uitzonderingen artikel 14.1 lid 3 Omgevingsbesluit
De verplichting om gebruik te maken van het Omgevingsloket is niet van toepassing in de volgende gevallen:
- Een aanvraag, melding of informatie die is aangemerkt als staatsgeheim als bedoeld in het Besluit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst Bijzondere Informatie 2013
- Een aanvraag omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit van nationaal belang als bedoeld in artikel 4.12, derde lid, onder c, van het Omgevingsbesluit. Hierbij geldt een plicht om gebruik te maken van een elektronisch formulier op mijn.rvo.nl. Zie artikel 10.21a van het Omgevingsbesluit.
- Een aanvraag omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit. Die wordt door de aanvrager in persoon ingediend. Zie artikel 10.21b van het Omgevingsbesluit.
- Een aanvraag omgevingsvergunning voor een valkeniersactiviteit. Hierbij geldt een plicht om gebruik te maken van een elektronisch formulier op mijn.rvo.nl. Zie artikel 10.21c van het Omgevingsbesluit.
- Een maatwerkvoorschrift waarin het bevoegd gezag afwijkt van de voorschriften voor het bezit van en handel in bepaalde dieren en planten van artikel 11.96 van het Besluit activiteiten leefomgeving. Hierbij geldt een plicht om gebruik te maken van een elektronisch formulier op mijn.rvo.nl. Zie artikel 10.19b van het Omgevingsbesluit.
- Een maatwerkvoorschrift waarin het bevoegd gezag afwijkt van de voorschriften voor de introductie of verspreiding van invasieve uitheemse soorten in artikel 11.108 van het Besluit activiteiten leefomgeving. Hierbij geldt een plicht om gebruik te maken van een elektronisch formulier op mijn.rvo.nl. Zie artikel 10.19b van het Omgevingsbesluit.
Verplichting gebruik te maken van het correcte formulier als gebruik wordt gemaakt van het DSO
Als je gebruik maakt van het DSO, moet je ook gebruik maken van het correcte formulier (dus geen meldingsformulier voor plicht te informeren of vice versa) in de volgende gevallen (artikel 14.2 Omgevingsbesluit):
- Een aanvraag om een omgevingsvergunning
- Een maatwerkvoorschrift
- Een toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel
- Een melding
Een informatieverplichting anders dan een melding
Gebruiksvriendelijkheid: Verbeteren vragenbomen top 10 werkzaamheden
Vanuit het programma Aan de Slag loopt het project verbeteren gebruiksvriendelijkheid van het Omgevingsloket. Voor een deel komt hier een aantal functionele verbeteringen van het loket aan de orde. Maar voor een belangrijk ander deel gaat het hierbij ook over de begrijpelijkheid van de vragenbomen. Hierin hebben alle partijen die content leveren een rol. In dit kader worden ook regelmatig gebruikerstesten georganiseerd.
Voor de gemeenten is hier ook een belangrijke rol weggelegd. Immers zij gaan over het beheren en ontwikkelen van de toepasbare regels in de vragenbomen en formulieren. Het toekomstig omgevingsplan is daarin van groot belang. Dit betekent echter niet dat je nu nog niets hoeft te doen. Naast het reguliere beheer rondom het corrigeren van foutjes in de bruidsschat, kun je binnen de huidige toepasbare regels wel aan de slag met de top 10 werkzaamheden. Vanuit de VNG gaan we met een groep koplopende gemeenten aan de slag met het ontwikkelen en beproeven van praktische voorbeeldvragenbomen.
Hierbij worden we waar nodig ondersteund door experts van het programma Aan de Slag, Iplo, Rijkswaterstaat en het Kadaster. Bedoeling is om per maand 1 of 2 voorbeelden op te leveren. Vanuit de gemeente Coevorden is inmiddels de vragenboom van de warmtepomp beschikbaar gesteld.
Meer weten: https://vng.nl/artikelen/vragenboom-warmtepomp
Confettikanon
Vanuit een aantal gemeenten en OD’s krijgen we al enige tijd ongeruste signalen dat als gevolg van het losknippen van alle activiteiten het lastig is om het hele initiatief in samenhang te kunnen beoordelen. Daarbij komt ook nog eens dat veel initiatiefnemers de vergunningcheck niet doorstaan en foutieve verzoeken indienen. Het totaal overzicht ontbreekt en het kost hun veel tijd om samen met initiatiefnemers te komen tot de juiste verzoeken. Wij hebben dit knelpunt meerdere keren gemeld. Met het ministerie zijn nu gesprekken gestart om dit knelpunt onder de aandacht te brengen.
Met de tam ‘gerelateerde verzoeken’ is een klein deel van het knelpunt op te lossen, maar pakt niet de oorzaak aan. Ook met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid is een deel op te lossen, maar ook dan blijft het probleem dat niet iedereen via de vergunningcheck inlogt. Tot slot is het knelpunt dat deelnemers vaak de opsplitsing niet goed kunnen duiden. We hebben inmiddels voorbeelden binnengekregen waarbij duidelijk is geworden dat voor bepaalde initiatieven het aantal verzoeken dat moet worden gedaan substantieel gestegen is.
Mocht je ook een dergelijk voorbeeld hebben, stuur dit dan zo concreet mogelijk (dus met activiteitnamen/ omschrijving initiatief, maar ook wat dit betekent qua concrete handelingen) naar ons op: omgevingswet@vng.nl.
Wij hebben dit knelpunt meerdere keren gemeld. Met het ministerie zijn nu gesprekken gestart om dit knelpunt onder de aandacht te brengen.
Rondetafelgesprekken VTH Update issues regienetwerk/ werking
Nu bijna een jaar na werking willen we graag met een aantal coördinatoren VTH een aantal rondetafelgesprekken organiseren. Waar lopen zij concreet tegen aan, hoe lossen ze dingen op, waar zien ze kansen en uitdagingen. Wil jouw organisatie hieraan meedoen? Geef je dan op via omgevingswet@vng.nl onder vermelding van rondetafelgesprek coördinatoren VTH. Wij organiseren deze gesprekken in samenspraak met de Vereniging BWT en OmgevingsdienstNL.