Naast de actualiteitensessies verstuurt VTH met regelmaat actualiteitenmails, bijvoorbeeld over wijzigingen in het Omgevingsloket of over veelgestelde vragen die naar boven zijn gekomen. Dit was de mail van 25 maart.
Ingediend verzoek: alleen publiceerbaar pdf-bestand zichtbaar? Bij een ingediend verzoek ontvangt het bevoegde gezag de informatie van het verzoek uit het DSO als XML-bestand (eventueel met bijlagen) en een publiceerbaar pdf-bestand. In de pdf zijn privacygevoelige en bedrijfsgevoelige informatie weggelaten en is de initiatiefnemer geanonimiseerd. In het XML-bestand staan deze gegevens wél, samen met alle andere informatie die de initiatiefnemer heeft ingevuld. Het XML-bestand wordt ingelezen door de VTH/zaaksoftware. Het kan zijn dat medewerkers van het bevoegd gezag alleen de publiceerbare pdf kunnen zien, vanwege de instellingen in de lokale software. Als het de bedoeling is dat ze ook de informatie uit het XML-bestand moeten kunnen inzien, neem dan contact op met de informatiemanager/functioneel beheerder en eventueel de softwareleverancier om deze instellingen te wijzigen. Alleen pdf zichtbaar bij doorzetten van een verzoek Het kan ook zijn dat bij het doorzetten van een verzoek van bijvoorbeeld een gemeente naar eenbehandeldienst alleen het publiceerbare pdf-bestand wordt meegestuurd. Dit doorzetten kan in sommige gevallen via een knop in softwarepakket van de eigen organisatie. Bij de instellingen van het softwarepakket is bepaald welke documenten (dus XML en/of publiceerbare pdf) wordenmeegestuurd bij het doorzetten. Als u gebruik maakt van de SWF (samenwerkingsfunctionaliteit) bij het doorzetten van een verzoek, kan degene die het verzoek doorzet, kiezen welke bestandenmeegestuurd worden. Hierover moeten de gemeenten en behandeldiensten dus afsprakenmaken. Bij het automatisch doorrouteren van verzoeken van activiteiten, worden altijd beide documenten gestuurd. Niet alle informatie in pdf Soms gebeurt het dat niet alle informatie uit een XML-bestand wordt overgenomen in het VTH-systeem, waardoor het lijkt dat essentiële informatie niet is ingevuld. Als u dit constateert, neem dan contact op met uw leverancier om dit aan te laten passen. Meer informatie: |
Afgelopen week kregen we een aantal vragen over het aanvullen van een aanvraag. Het aanvullen van een aanvraag met informatie over de aangevraagde activiteiten kan. Het aanvullenvan een aanvraag met een extra activiteit kan níet. Stel nu dat een initiatiefnemer toch een extra activiteit wil toevoegen - al dan niet na overleg met de gemeente - om één aanvraag te doen, wat is dan de handigste werkwijze? Het antwoord is de aanvraag te kopiëren. Op die gekopieerde aanvraag kan de activiteit worden toegevoegd. De ‘oude’ aanvraag dient de initiatiefnemer vervolgens in te trekken. Let wel: dit intrekken kan consequenties hebben voor de leges. Het is aan de gemeente hoe ze deze legesrekening afhandelt. Meer informatie: |
In onze mail van 26 januari over actualiteiten hebben we het volgende bericht: Er zijn signalen ontvangen van omgevingsdiensten die gegevens missen voor een juiste beoordeling van een melding, maar waarbij de gegevens volgens de regelgeving (indieningsvereisten) niet zijn vereist en dus ook niet in het vragenformulier naar wordt gevraagd. Wij gaven aan dat het IPLO dit signaal heeft neergelegd bij het ministerie van Binnenlandse Zakenen dat we erop terug zouden komen als er meer informatie is. Vanuit de VNG is het verzoek aan gemeenten en omgevingsdiensten om op basis van jullie werkervaring zo concreet mogelijk aan te blijven geven tegen welke onderwerpen en issues wordt aangelopen als de indieningsvereisten voor de losse meldingen onvoldoende blijken te zijn als (nog) niet aan de informatieplicht is voldaan. Vragen, verzoeken om wijzigingen van het formulier en aanvullingen rondom indieningsvereisten kunnen via het IPLO.nl worden ingediend. De Fumo heeft in samenwerking met de VNG een voorbeeld ontvangstbevestiging en reactie op een melding opgesteld. Deze komt volgende week beschikbaar op de VNG website. Regienetwerk Uitvoeringsknelpunten Meer informatie: |
In onze mail van 22 januari gaven we aan dat we nader zouden onderzoeken of het sloop-/asbestformulier gesplitst kan worden. Dit in verband met het instellen van de behandeldienst conform het basistakenpakket. Sommige omgevingsdiensten en gemeenten geven aan dat dit onhandig is, omdat deze aanvragen soms bij de omgevingsdienst binnen moeten komen en soms bij de gemeente. Dat betekent dat het verzoek handmatig via het een samenwerkingsverzoek moet worden doorgezet naar de andere partij. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft aangegeven hier vooralsnog niet aan te willen meewerken. Wel wordt op dit moment het formulier anders ingericht op basis van input van gemeenten en omgevingsdiensten, zodat er bij de intake sneller kan worden bepaald of hij moet doorgestuurd naar de gemeente of omgevingsdienst. Dit gewijzigde formulier is op vrijdag 9 februari op de productieomgeving beschikbaar gesteld. Daarnaast dragen we dit punt ook aan via het regienetwerk, mede namens een aantal gemeentenen omgevingsdiensten. Zo komen we hopelijk tot een aantal praktische oplossingen. Er wordt ook een voorbereidingsgroep gevormd, die zich onder andere richt op het verder verbeteren van het formulier voor de melding en een eerste evaluatie in april. |
Verschillende gemeenten stellen op dit moment zelf hun Veiligheidsregio in als behandeldienst. Let daarbij als gemeente op dat de desbetreffende behandeldienst hierover is geïnformeerd, encheck of de organisatie een VTH/Zaaksysteem heeft. Heeft de organisatie dat niet, dan kan alleenvia de samenwerkingsvoorziening een verzoek worden doorgezet. De desbetreffende organisatie kan dan via e-herkenning het verzoek bekijken. |
Meldingen voor het toepassen van bouwstoffen, grond of baggerspecie gaan vanaf 1 januari 2024 via het Omgevingsloket. Toch ontvangt het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) signalen dat melders het voormalige Meldpunt bodemkwaliteit nog gebruiken. Dit Meldpunt bodemkwaliteit is nog beschikbaar voor overgangsrecht. Op de homepagina van het Meldpunt bodemkwaliteit staat welke situaties onder overgangsrecht vallen. Zijn er initiatiefnemers die per ongeluk het Meldpunt bodemkwaliteit nog gebruiken voor toepassingen die niet onder het overgangsrecht vallen? Dan adviseren we u hen te informeren dat ze voortaan het Omgevingsloket moet gebruiken. Verder is centraal aan alle accounthouders van het Meldpunt bodemkwaliteit, die in januari gebruik maaktenvan het Meldpunt bodemkwaliteit, op 6 februari 2024 een mailing gestuurd om hen te informerenover de overgang naar het Omgevingsloket. |
Tegelijkertijd ontvangt het IPLO signalen van omgevingsdiensten en van melders zelf dat de praktijk moeite heeft met het volledig verrichten van de meldingen voor de toepassingen en de informatieplichten per toe te passen partij. Als hulpmiddel om de uitvoeringspraktijk te informerenheeft het IPLO een webpagina met uitleg over het melden bodemactiviteiten via het Omgevingsloket. Ook zijn er instructievideo’s over het melden van de meest voorkomende bodemactiviteiten via het Omgevingsloket. Tot slot is de Wegwijzer Omgevingswet aangevuld met vragen over bodem. Deze wegwijzer is een hulpmiddel voor medewerkers van gemeente, waterschap, provincie of omgevingsdienst bij het beantwoorden van vragen van initiatiefnemers. |
Een aantal omgevingsdiensten geeft het signaal dat de informatie bij de meldingen voor de aanleg van een gesloten bodemenergiesysteem beperkt is. Dat komt doordat in het Omgevingsloket door initiatiefnemers alleen de meldplicht wordt geselecteerd en niet de informatieplicht. Tegelijkertijd geven deze omgevingsdiensten ook aan dat een aantal van de gegevens die onderdeel zijn van de informatieplicht eigenlijk onderdeel van de melding hadden moeten zijn en dat de startdatum van de activiteit niet wordt uitgevraagd. Deze signalen heeft het IPLO gedeeld met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Naar aanleiding van deze signalen heeft het ministerie van IenW het voornemen om het Bal hierop aan te passen. Deze wijzigingen zijn opgenomen in het Verzamelbesluit Omgevingswet bodem en water 2025, dat tot 13 februari 2024 in consultatie is. |
Vlak voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet hebben we elke op het DSO-LV aangeslotenorganisatie gevraagd om een contactpersoon aan te dragen om bij incidenten informatie te kunnenuitwisselen. Per organisatie betreft dit minimaal één persoon en maximaal vijf personen, mochtener voor specifieke aandachtgebieden andere personen aangewezen moeten worden. In geval van een incident gaat er een separate mail uit naar deze contactpersonen. Zo is er gisteren een mail uitgegaan over een verstoring in het Omgevingsloket die zich bij een aantal indieners voordoet (ze worden telkens terugverwezen naar het begin van de aanvraag). Er volgt ook altijd zo snel mogelijk een update als er meer nieuws is. Het is de bedoeling dat deze contactpersonen intern bepalen wie er verder in de organisatie wordt betrokken en welke acties verder nodig zijn, bijvoorbeeld communicatie naar de frontoffice of externe communicatie op de website. Een aantal organisaties hebben bijvoorbeeld hiervoor nazorgteam ingesteld. Zie bijvoorbeeld ook de VTH-netwerksessie die we hierover hebben georganiseerd op vrijdag 12 januari. Update 19 april: Naar aanleiding van één van de actualiteitensessies, voegen we in onze berichtgeving ook toe dat we de voortgang van de issues en complexe vraagstukken transparant maken. Daar is deze lijst een voorbeeld van. Maar ook transparantie in de demand. |