Decentralisatie Rijksvaccinatieprogramma
-
Het RVP is een belangrijk en succesvol preventieprogramma gericht op jeugdigen. Zij worden in het kader van dit programma gevaccineerd tegen verschillende ernstige infectieziekten. De gemeente draagt op basis van de Wet publieke gezondheid (Wpg) zorg voor de uitvoering van het Basispakket Jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar. Met de wijziging van de Wpg worden gemeenten ook verantwoordelijk voor de uitvoering van het RVP.
Gemeenten moeten als opdrachtgever aanvullende (contractuele) afspraken te maken met de uitvoeringsorganisaties over de bekostiging en uitvoering van het RVP. De gemeente kan te maken hebben met één uitvoeringsorganisatie die het basispakket voor de gehele doelgroep van 0 tot 18 jaar aanbiedt of met twee uitvoeringsorganisaties waarvan de ene uitvoeringsorganisatie het basispakket voor de doelgroep van 0 tot en met 4 jaar aanbiedt en de andere uitvoeringsorganisatie het basispakket voor de doelgroep van 5 tot 18 jaar.
NB: in de handreiking staat per abuis 0 tot en met 18 jaar in de tabellen op pagina 12 en 14. Dit moet 0 tot 18 jaar te zijn (idem 0 t/m 4 jaar en 5 tot 18 jaar).
Financiën
-
De VNG stimuleert gemeenten dit extra contactmoment in te voeren. GGD Nederland i.s.m. het NCJ en ActiZ ondersteunt JGZ-organisaties bij het daadwerkelijk vormgeven van het contactmoment en bevordert de lokale samenwerking. GGD Nederland zal monitoren in hoeverre het landelijke aanbod wordt gerealiseerd en hoe het extra contactmoment vorm heeft gekregen. Het toezicht op onder andere de contactmomenten is belegd bij de IGZ.
-
Het bedrag wordt overgeboekt naar het Gemeentefonds en toegevoegd aan de Decentralisatie-uitkering Centra voor Jeugd en Gezin. Verdeling van het bedrag over de gemeenten vindt plaats aan de hand van de verdeelcriteria van deze decentralisatie-uitkering. De maatstaven voor onderdeel 1 jeugdgezondheidszorg, worden gehanteerd.
-
Ja, dit bedrag komt bovenop de reguliere RSU JGZ uitkering. De RSU JGZ is bestemd voor financiering van het uniform deel van het BTP JGZ, deze additionele middelen zijn bestemd voor preventief jeugdbeleid.
-
De decentralisatie-uitkering kent geen oormerking. Wel is het bedrag van de uitkering herkenbaar voor gemeenten.
-
Ja, mits de gezinscoaches worden ingezet bij een interventie uit de lijst van het NIZW (zie 7).
-
De middelen voor het extra contactmoment zijn overgeboekt naar het Gemeentefonds en worden met ingang van januari 2013 aan gemeenten ter beschikking gesteld. In de septembercirculaire van het Ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn gemeenten over de verhoging van het beschikbare bedrag geïnformeerd.
-
Het Rijk vraagt gemeenten nadrukkelijk erop toe te zien dat alleen volgens het NIZW bewezen effectieve interventies worden gebruikt.
-
Structureel.
Wet- en regelgeving
-
Volledige vraag: In welke mate bieden het uniforme pakket en het maatwerkpakket binnen de jeugdgezondheidszorg ruimte voor een flexibele invulling?
Krachtens de Wet Publieke Gezondheid voeren de gemeenten een verplichte taak uit ten aanzien van de JGZ. Het daarbij horende besluit PG geeft hieraan een nadere uitwerking. Het gaat erom het Basistakenpakket (BTP) JGZ uit te voeren. Zowel het uniforme als het maatwerk onderdeel, moeten verplicht door de gemeente worden uitgevoerd.
Gemeenten zijn verplicht het uniform deel onverkort volgens de Richtlijn contactmomenten uit te voeren. Uitvoerende organisaties hebben wel enige ruimte voor een flexibele invulling daarvan. Daarbij moet gedacht worden aan werkwijzen zoals triage en taakherschikking (waarbij activiteiten van artsen worden overgenomen door assistenten en verpleegkundigen). De richtlijn contactmomenten schrijft niet dwingend voor welke functionaris een contactmoment moet uitvoeren.
Een flexibele invulling van de richtlijn contactmomenten en differentiatie tussen kinderen (bijvoorbeeld aangepaste zorg voor 2e en 3e kinderen) en combinatie van contactmomenten is op zich mogelijk. Dit kan plaatsvinden in overleg met de inspectie voor gezondheidszorg (IGZ).
-
Volledige vraag: Welke instellingen mogen de JGZ uitvoeren? Hoe stel ik middelen beschikbaar aan de zorgorganisatie?
Elke zorgorganisatie mag de JGZ uitvoeren, waarbij aan het aanbod van zorgorganisaties dezelfde kwaliteitseisen worden gesteld als aan dat van de GGD.
Bij uitbesteding van de JGZ buiten de GGD is een aanbestedingsplicht aan de orde. Onder voorwaarden is het mogelijk om een alleenrecht te vestigen voor de uitvoering door een bepaalde zorgorganisatie. De belangrijkste daarvan is dat de zorgorganisatie geen commercieel oogmerk heeft.Zie verder onder wet- en regelgeving.
Tot op heden vindt financiering door gemeenten van de externe zorgorganisaties JGZ plaats door middel van subsidiering. Gelet op het Europees recht en het Besluit aanbesteding openbare diensten (BAO) dient deze praktijk niet te worden voortgezet en moet voortaan met contractering te worden gewerkt.