Het is nog niet duidelijk of het nieuwe opt-in-systeem ook door de reclamebranche kan worden gehandhaafd. Mede daarom is het aan de gemeente om de naleving van het opt-in-systeem te handhaven. Dit toezicht kan op tal van manieren worden vormgegeven. Eén van de manieren is een digitaal systeem (website of app) waarin inwoners hun klachten kunnen melden. De gemeente monitort dan deze meldingen en deelt waar nodig waarschuwingen uit en legt sancties op aan overtreders. 

De handhaving kan concreet bestaan uit 4 stappen: melding, constatering overtreding, waarschuwing geven en sanctie opleggen. 

Bepaal over handhaving het volgende:

De melding
Hoe kan een overtreding worden gemeld? Bijvoorbeeld per telefoon, website, app, op het gemeentehuis of wijkkantoor enzovoort.

Het sanctiesysteem
Hierbij is belangrijk om vast te stellen of en na hoeveel meldingen de gemeente over gaat tot een sanctie en of de sanctie vooraf wordt gegaan door een waarschuwing. Daarnaast is het ook belangrijk om vast te stellen aan wie de sanctie wordt opgelegd. De gemeenten die al besloten hebben het systeem in te voeren, kiezen ervoor om de opdrachtgever (ondernemers) te beboeten en niet de verspreider. Er kan ook worden gekozen voor bestuursrechtelijke handhaving in de vorm van een last onder dwangsom.

Hoogte van de sanctie
Het is ook belangrijk om vast te stellen welke sancties er gelden bij overtreding.