Organisatie

VNG

Publicatie soort

Overig

Jaar van uitgifte

2021

Voor veel sociale problemen is er inmiddels een meldpunt. Het is een beproefde route om zorgen en ergernissen te adresseren en hulp op te kunnen starten. Maar slagen we daar ook in? Hoe zit het met de opvolging van de meldingen? En wat doet het met de betrokkenen? De gemelde, de melder, de omstanders en de betrokken professionals? 

Dit essay reflecteert kritisch op de toenemende neiging om sociale problemen via meldpunten aan te pakken. Negatieve bijeffecten liggen op de loer: vertrouwensrelaties die onder druk komen te staan, wachtlijsten door gebrekkige opvolging, inwoners die niet meer op elkaar af durven stappen, gezinnen met stress vanwege een (onterechte) melding. De vraag is of de gekozen route wel de juiste is. Aan het eind schetst het essay hoe het anders kan. 

De auteurs zijn Rienk Janssens, strategisch adviseur bij de VNG, raadslid Bert Wienen, verbonden aan de Hogeschool Windesheim en lid van de commissie ZJO, en Gert Schout, onder andere werkzaam bij Amsterdam UMC. Het essay bevat geen formeel standpunt van de VNG, maar is bedoeld voor bezinning, reflectie en discussie. U bent van harte uitgenodigd om te reageren. In het najaar vinden diverse discussiebijeenkomsten plaats.

Voor reacties: Rienk Janssens, e-mail rienk.janssens@vng.nl of tel. 06 31 69 54 11