Projectleider Grip op informatie bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
- Den Haag, 32 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.084
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 32 uur per week, de beoogde startdatum is 1 oktober 2025.
Let op: ZZP'ers kunnen deze opdracht niet uitvoeren i.v.m. risico op schijnzelfstandigheid.
Specificatie
Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- Verbeteren van de dienstverlening;
- Een efficiënte en wendbare organisatie;
- Anticiperen op de toekomst.
Over programma Grip op Informatie
Het programma Grip op Informatie helpt gemeenten om kansen te benutten die de informatiesamenleving met zich meebrengt. Een stevige grip op informatie biedt kansen op het gebied van transparantie, efficiency, innovatie en dienstverlening. Maar ook op het gebied van datagedreven werken en in de contacten met inwoners en ondernemers.
Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt ook bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten.
Het programma Grip op informatie richt zich op 2 thema's:
- Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid - Archiefwet
- Actief openbaar maken - Wet open overheid
Omschrijving van de opdracht
Als projectleider ben je verantwoordelijk om gezamenlijk met gemeenten aan de slag te gaan met thema’s waar concrete praktijkoplossingen voor worden gezocht.
Inhoudelijk zijn er drie onderwerpen waar de gemeenten mee aan de slag gaan en die onder de paraplu van de GGU doelstellingen verder worden uitgewerkt:
- het actief openbaar maken van documenten / data;
- het duurzaam toegankelijke maken en houden ervan;
- het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Per thema wordt op basis van vragen uit de gemeentes bepaald aan welke onderwerpen in gezamenlijkheid wordt gewerkt. Aan iedere projectgroep zijn meerdere gemeentes gekoppeld waarbij het doel is om van elkaar te leren en om de ervaringen ook te delen met alle overige gemeentes. Dit alles in de gedachte van het principe ‘samen organiseren’.
Tevens wordt, daar waar mogelijk, ook in de projectgroepen geparticipeerd door collega’s uit het KIA-netwerk, van RDDI of andere relevante overheidsorganisaties.
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (via een bureau of detachering vanuit een andere organisatie) voor een initiële periode van 3 maanden met een mogelijke verlenging, telkens voor drie maanden tot een nader te bepalen einde. De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is maximaal 32 uur per week, de beoogde startdatum is zo snel mogelijk, en uiterlijk 1 oktober 2025. De werkzaamheden zullen plaatsvinden in Den Haag en/of vanuit een thuiswerkplek.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Tijdens de uitvoering onderhoud je contacten met alle belangrijke stakeholders binnen gemeenten, relevante gemeentelijke koepelorganisatie, gemeentelijke ketenpartners en andere relevante organisaties in het archief- en IT-domein. Daarnaast zoek je zelfstandig en actief de verbinding tussen het project en andere (deel)projecten binnen VNG en VNG Realisatie. De projecten zoals Common Ground, Gegevenslandschap, maar met name ontwikkelingen zoals de nieuwe archiefwet en “Archivering by Design” zijn daarbij de belangrijkste.
Je werkt, van meet af aan, met een multidisciplinair team bestaande uit om de doelstelling uit het implementatieplan te realiseren.
Je plant en bewaakt de uitvoering van de werkzaamheden;
Je draagt zorg voor rapportage over voortgang en beslismomenten;
Je stemt af met de bij het project betrokken partijen zowel binnen VNG, VNG Realisatie als daarbuiten;
Je draagt zorg voor de toetsing en verantwoording van behaalde resultaten;
Je adviseert over toekomstige gerelateerde (deel)projecten zoals archiefwet, Wet Open Overheid en informatiehuishouding;
Je onderhoudt een relatienetwerk bij gemeenten en hun archiefdiensten maar ook bij relevante ketenpartners binnen het domein van archivering;
Je initieert en bevordert samenwerking met stakeholders;
Je bewaakt en beheert contacten met partijen/belanghebbenden;
Je creëert draagvlak voor het project;
Je verbindt doelen en resultaten van het project met doelen van het jaarplan GGU;
Je zorgt voor verbinding met doelen van andere projecten/programma’s binnen VNG-Realisatie en de VNG op het gebied van archivering en wettelijke ontwikkelingen zoals Woo
Resultaat van de opdracht
De projectleider geeft uitvoering en nadere uitwerking aan het jaarplan. Zo draagt de projectleider zorg voor de integrale uitvoering van de implementatie-ondersteuning aan gemeenten, ontwikkelt en complementeert hij/zij handzame producten, zorgt voor communicatie-activiteiten en plant en organiseert ondersteuningsactiviteiten voor en door gemeenten.
Concreet te behalen resultaten zijn:
- Uitvoeren van de jaarlijkse monitor (incl. afstemming met ketenpartners) (de uitvraag is begin 2026)
- Mede-organiseren van week van grip op informatie (zowel inhoudelijk als qua uitvoering) (in het voorjaar en najaar 2026)
- Opleveren van concrete handreikingen/producten ten behoeve van implementatie van de archiefwet (in nauwe afstemming met collega’s uit het veld)
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Minimaal afgeronde HBO opleiding en minimaal 3 jaar werkzaam op WO-niveau;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring in landelijke projecten gericht op de ondersteuning van gemeenten bij het implementeren van dienstverlenings- of informatiekundige initiatieven;
- Minimaal 3 jaar, in de afgelopen 7 jaar, aantoonbare ervaring in het werken met of bij gemeenten als adviseur of projectleider in projecten op het snijvlak van digitaal archiefbeheer, emailarchivering en/of toepassing van gemeentelijke selectielijst;
- Minimaal 4 jaar werkervaring, opgedaan in de afgelopen 10 jaar, binnen verschillende gemeenten;
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- De voorgestelde kandidaat heeft ervaring met het aansturen van ambtenaren voor het bereiken van concrete afspraken.
- Aantoonbare kennis van de ontwikkelingen binnen de gemeentelijke informatievoorziening (Informatiebeheer)
- Aantoonbare ervaring als adviseur of sparringpartners voor bestuurders en ambtenaren rond digitale archiveringsvraagstukken
- Kennis van de dienstverlening en bestuuringsprocessen in gemeenten
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 32 uur per week. De maximale vergoeding is 110 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den haag/Hybride. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell Source-to-Contract één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Mercell S2C, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageren?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) van VNG Realisatie door middel van het platform van Mercell Source-to-Contract
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar VNG Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Mercell S2C Solution met aanbestedingsnummer T168377 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het categorie 5: Project en Programma management
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: woensdag 20 augustus 2025
- Uiterste datum stellen vragen via Mercell Source-to-Contract woensdag 27 augustus 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door Mercell Source-to-Contract, 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door VNGRealisatie (das@vng.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te reageren op de opdracht: woensdag 3 september 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: donderdag 11 september 2025, van 09.00 tot 12.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het DAS (Dynamisch Aankoop Systeem) waarvan VNG Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen reageren op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij Mercell Source-to-Contract
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop reageren en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in Mercell S2C, kunt u mailen naar das@vng.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Mercell S2C verstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.