Volledige vraag
Als de klant om gegevens wordt gevraagd en hij levert deze niet tijdig in, dan leggen we nu een hersteltermijn op. Als de klant dan wel gegevens aanleverd, kun je als gemeente volgens mij kiezen of je dan toch een sanctie op wilt leggen of dat je het met een waarschuwing afdoet.

Vraag: zijn we bij nieuwe boeteregels verplicht om bij de 1e keer gegevens niet inleveren een verplicht boetetraject in te gaan (of kunnen we zelf bepalen of we dat niet willen bestraffen, zelfs niet met een waarschuwing).

Antwoord 
Er is in dat geval sprake van nulfraude. De eerste keer kun je volstaan met geven van een waarschuwing. Wordt het Rechtmatigheidsonderzoeksformulier (ROFje) binnen twee jaar weer niet tijdig ingeleverd dan zal een boete van € 150,- moeten worden opgelegd. Het is wellicht handig om de bewindvoerders die veel van jullie cliënten begeleiden hierover te informeren. Met name bij uitkeringsgerechtigden die onder bewind staan gaat hierin wat mis.