Formele titel

Regeling van PM, nr. PM, houdende wijziging van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, de Paspoortuitvoeringsregeling Buitenland 2001, de Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001 en de Regeling identiteitskaarten BES in verband met het vernieuwen van de functiescheiding, het invoeren van de dienst StopID en enkele andere wijzigingen

Kamerstuknummer

Internetconsultatie (Gesloten)

Inhoud

Met deze wijziging worden vijf aanpassingen doorgevoerd. De eerste aanpassing zorgt ervoor dat er een betere functiescheiding komt tussen de medewerkers die een aanvraag van een reisdocument behandelen. De tweede aanpassing is de komst van StopID, een online app waarmee burgers zelf hun reisdocument stop kunnen zetten als die gestolen of kwijtgeraakt is, of als er mee gefraudeerd is. De derde aanpassing verandert de eisen aan de kluizen waarin gemeenten reisdocumenten opslaan. De vierde aanpassing is de komst van een nieuw model van de reisdocumenten. De vijfde aanpassing is het weghalen van een aantal onderdelen in de regeling die niet meer nodig zijn.

Consultatiegegevens

Internetconsultatie loopt van 24 oktober tot en met 10 november 2024.

Wat verandert er?

  • Voortaan kijken altijd minstens drie medewerkers naar een aanvraag van een reisdocument. Eén medewerker neemt de aanvraag aan de balie op, één medewerker kijkt of deze aanvraag klopt en verstuurt hem naar de producent, en één medewerker geeft het reisdocument uit aan de aanvrager. De medewerkers worden zo beschermd tegen het maken van fouten, of tegen criminelen die hen vragen om onjuiste dingen te doen in het aanvraagproces.
  • Dankzij StopID kunnen burgers snel en makkelijk online hun reisdocument stop laten zetten. Het reisdocument is dan meteen ongeldig, en kan niet meer gebruikt worden. 
  • Gemeenten mogen voortaan zelf kiezen welke kluis zij geschikt vinden om reisdocumenten in te bewaren. De kluis moet passen bij de waarde van reisdocumenten.
  • De reisdocumenten hebben met het nieuwe model een iets ander uiterlijk gekregen. En er zijn zichtbare en onzichtbare aanpassingen gedaan om de reisdocumenten veiliger te maken.

Beoogde datum inwerkingtreding

  1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025, met uitzondering van artikelen I, onderdelen G tot en met K, en II, onderdelen D en E.
  2. Artikelen I, onderdelen G tot en met K, en II, onderdelen D en E, treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, en werken terug tot en met 30 september 2024.
  3. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2024, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 1 januari 2025, met uitzondering van artikelen I, onderdelen G tot en met K, en II, onderdelen D en E, die terugwerken tot en met 30 september 2024.

Inwerkingtreding