Aanbestedende diensten moeten op termijn een klachtenregeling hebben voor aanbestedingen. De VNG adviseert gemeenten zich tijdig hierop voor te bereiden. De handreiking ‘Klachtafhandeling bij aanbesteden’ van het ministerie van EZK biedt handvatten voor het opzetten of verbeteren van een klachtenregeling.

Klachtenregeling wordt verplicht

Het ministerie van EZK werkt aan wetteksten waarmee een laagdrempelige klachtenregeling verplicht wordt voor alle aanbestedende diensten. Daarbij hoort een onafhankelijk klachtenloket specifiek voor de behandeling van klachten over aanbestedingen. Dat kan worden ingericht binnen of buiten de organisatie of in samenwerking met andere organisaties. Deze verplichting wordt opgenomen in de Aanbestedingswet 2012. Dit is een van de maatregelen waarmee het ministerie de rechtsbescherming van ondernemers bij aanbesteden wil verbeteren. 

Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden

In voorbereiding hierop kunnen gemeenten de ‘Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden’ gebruiken om te starten met de (verdere) professionalisering van klachtafhandeling. De handreiking vervangt het huidige Advies Klachtafhandeling bij aanbesteden. 

De handreiking bevat algemene uitgangspunten voor goede klachtafhandeling. Zo wordt expliciet gemaakt dat een ondernemer een klacht kan indienen voor de inschrijfdatum, na selectie of gunning of als een opdracht volgens hem ten onterechte niet is aanbesteed. Ook introduceert de handreiking het uitgangspunt ‘eerst vragen, dan klagen’: een ondernemer gebruikt eerst de Nota van Inlichtingen voor hij een klacht indient. Voor gemeenten geldt dat zij een klacht tijdig moeten afhandelen.

Adequate klachtafhandeling kan helpen misverstanden, onbedoelde fouten en/of onterechte eisen in de aanbesteding tijdig te herstellen. Dit draagt bij aan een professionele relatie tussen ondernemer en aanbestedende dienst.

Meer informatie