De huidige Archiefwet is verouderd en wordt aangepast aan digitale ontwikkelingen. Het kabinet heeft inmiddels de Kamervragen behandeld en voorgestelde wijzigingen goedgekeurd. Gemeenten kunnen in het najaar reageren op het Archiefbesluit en de Archiefregeling.

Overheidsinformatie op papier en digitaal duurzaam bewaren

De Archiefwet schrijft voor dat de overheid haar informatie op een goede manier bewaart. Dat is van belang voor de bedrijfsvoering van de overheid zelf, maar ook voor publieke verantwoording, rechtsvinding en vanuit cultuur-historisch perspectief. Omdat de huidige wetgeving zich vooral op papier richt, wordt de Archiefwet aangepast. Het wetsvoorstel Archiefwet 2021 sluit beter aan bij de praktijk van het digitale informatiebeheer.

Belangrijke aanpassingen voorstel Archiefwet 2021

In 2022 zijn Kamervragen gesteld over de Archiefwet 2021. Deze Kamervragen gaven aanleiding om het wetsvoorstel aan te passen. De belangrijkste aanpassingen zijn onder meer:

  • De minister van Binnenlandse Zaken wordt toegevoegd als medeondertekenaar van het wetsvoorstel.
  • Er wordt verduidelijkt wat er wel en niet onder het documentbegrip valt. Dat was een advies van de Inspectie overheidsinformatie en erfgoed.
  • Er wordt duidelijk vastgelegd dat overheidsorganen niet zelf kunnen bepalen dat documenten buiten de wet vallen.
  • Er wordt aangekondigd dat we in het archiefbesluit criteria opnemen voor blijvend te bewaren documenten. Dat geeft archiefvormers en de samenleving meer duidelijkheid over welke categorieën documenten in ieder geval voor eeuwig bewaard moeten worden.
  • De beheerregels die overheidsorganen moeten opstellen, worden aangescherpt. Er moet worden omschreven wat het overheidsorgaan daadwerkelijk doet om zijn documenten in duurzaam toegankelijke staat te brengen en te houden.

Het volledige overzicht van aanpassingen staat in de Nota van Wijziging. De antwoorden op de Kamervragen staan in de Nota naar aanleiding van het verslag.

Webinar Herziene Archiefwet – het Archiefbesluit en de Archiefregeling

Het VNG-programma Grip op Informatie organiseert een webinar over de voorgestelde aanpassingen op donderdag 31 augustus van 10.00 uur tot 11.30 uur. We duiden de aanpassingen en leggen uit welke invloed gemeenten kunnen hebben op de inhoud van het Archiefbesluit en de Archiefregeling. Jos Elferink en Marieke Klomp, werkzaam bij het ministerie van OCW, lichten de stand van zaken toe van de Archiefwet, het Archiefbesluit en de Archiefregeling.

Schrijf u hier in voor het webinar